skoda

Grupul Volkswagen a decis să schimbe strategia pentru mărcile sale de volum Seat și Skoda în încercarea de a depăși Toyota și de a deveni producătorul de automobile numărul 1 în lume până în 2018. Pe termen mediu, această strategie se bazează pe creșterea vânzărilor pentru brandurile mai accesibile din portofoliu. Trebuie menționat că portofoliul grupului include nu mai puțin de 12 mărci și aproximativ 300 de modele distincte. Conform presei de specialitate, VW ar urma să poziționeze Skoda mai sus în gamă, în timp ce marca Seat are nevoie de o nouă direcție după ce strategia de exporturi pe piața din China s-a dovedit un eșec (Seat a vândut doar 1100 de unități pe piața chineză anul trecut). Schimbarea de strategie este esențială pentru viitorul grupului, indiferent dacă VW reușește sau nu să depășească Toyota ca număr de unități vândute. Pentru a rămâne o forță în segmentul automobilelor de volum și pentru a-și atinge ținta de profit, germanii trebuie să aibă succes și la nivelul mărcilor mai accesibile (cu poziționări de preț imediat sub marca port drapel, Volkswagen).

Vânzările Skoda și Seat au reprezentat aproximativ 13 procente din cifra record de 9,7 milioane de automobile vândute în decursul anului trecut. Criza economică din Europa a condus la o scădere cu 2 procente a numărului de automobile Skoda livrate, până la 921,000 de unități. Cifra este departe de targetul de 1,5 milioane de unități livrate care trebuie atins până în 2018. În cazul Seat, vânzările au crescut cu 11 procente, atingând 355,000 de unități, dar capacitatea de producție nu a fost utilizată la maximum, iar Seat a ajuns să înregistreze pierderi pentru al zecelea an consecutiv. Desigur, profitul uriaș al VW a permis grupului să absoarbă pierderile mărcii spaniole cu ușurință, însă faptul că cifrele de vânzări sunt departe de cele prognozate afectează demersul germanior de a deveni cel mai mare constructor de automobile din lume. La polul opus, francezii de la Renault au compensat scăderea vânzărilor din Europa prin creșterea excelentă înregistrată de marca sa low cost, Dacia.

Poziționată în trecut ca o alternativă de buget la autoturismele mărcii Volkswagen, Skoda se va adresa pe viitor unei clientele mai sofisticate, cu posibilități materiale mai bune. Conform CEO-ului Skoda Winfried Vahland, “marca se va maturiza” iar elegantul concept Vision C, dezvăluit la Geneva, reprezintă primul pas în această direcție. Vision C este un coupe dinamic ce reprezintă avanpremiera viitoarelor modele ale mărcii din Mlada Boleslav. Directorul executiv al VW, Martin Winterkorn, a confirmat această orientare strategică, declarând că Skoda nu se va limita în viitor doar la automobilele practice.

În mod similar, marca Seat încearcă să-și spele imaginea de eternă gaură de bani a grupului și oferă tot mai multe variante pentru modelul său compact Leon: SC este un coupe dinamic în 2 uși care se adresează tinerilor, în timp ce ST este primul break oferit vreodată pentru Leon. Noile modele Seat ar urma astfel să se adreseze nu doar tinerilor navetiști din mediul urban, ci și operatorilor de flote sau familiilor din piețele emergente europene. Nu este clar dacă reducerile de personal din departamentele administrative vor fi suficiente pentru a readuce marca din Spania pe profit.  Analiștii din industrie sunt de părere că inițiativa VW ar putea să nu aibă succesul scontat. Citat de Automotive News Europe, analistul Jonathon Poskit a declarat:”VW are o acoperire foarte bună a pieței de volum cu mărci ca Skoda și VW. Seat nu se potrivește în acest portofoliu”

Indiferent de strategia adoptată pentru Seat și Skoda, grupul VW trebuie să se asigure că vor exista distincții clare între mărcile sale, că acestea vor interacționa corect și că fiecare își va găsi locul potrivit fără a eroda cota de piață a celorlalte.