Podul Hong Kong – Zhuhai – Macao este cel mai lung pod peste mare din lume. El traverseaza 55 de kilometri de apa si este proiectat sa reziste la taifunuri, precum si la temperaturi foarte mari.
Nascut in Hong Kong, Jasson Wong isi aminteste de suferinta calatoriilor lungi pe care le facea in copilarie la verii sai din Macao, aflat la 64 de kilometri distanta, pe coasta de sud a Chinei.
Calatoria cu feribotul dura patru ore si putea deveni dura. “Oamenii vomitau in mare, nu era deloc o calatorie placuta” isi aminteste Wong.
Toate acestea urmeaza sa se schimbe. Podul dintre Hong Kong, Zhuhai si Macao este cel mai mare pod facut de om peste mare si unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructura din China. El a fost deschis oficial pe 23 octombrie 2018 si are ca scop sa reduca durata calatoriei intre Hong Kong si Macao la aproximativ 30 de minute.
Wong, care este acum vicepresedinte al Diviziei Globale de bitum si sulf de la Shell spune ca podul va reprezenta o inbunatatire semnificativa a rutei actuale de feribot, care dureaza aproape o ora si care poate avea destule turbulente.
Podul HZMB va lega Hong Kong si Macao de alte orase din Delta Raului Perlelor, scurtand distantele de calatorie din regiune si stimuland comertul si turismul, spera guvernul chinez.
Autoritatile de la Beijing vad podul HZMB ca o cheie pentru dezvoltarea a ceea ce se numeste o zona mai mare de golf, incorporand Hong Kong si Macao, ca si cele 9 orase industriale pline de viata din provincia Guangdong. Cu o populatie de 67 de milioane de locuitori, zona se mandreste cu un produs intern brut de 1.38 miliarde de dolari in 2016, adica aproximativ 10% din totalul economiei din China.

Stimularea industriei si turismului

Shenzen este deja casa a trei dintre cele mai importante companii chinezesti din domeniul tehnologiei – Huawei, producatorul de telefoane mobile, producatorul de drone civile DJI si creatorul serviciului de chat mobil WeChat, Tencent.

Un-pod-pentru-viitorul-Chinei
Macao, vazut mult timp ca un oras renumit pentru cazinourile sale, si adapostindu-se la umbra infloritoarelor Shenzen si Hong Kong, are si el de castigat, spune dr. Wu Fengshi, profesor asociat la Scoala de Studii Internationale S Rajaratnam din Singapore, specialist in politici chinezesti.
“HZMB este o extensie a politicii Beijingului de a dezvolta Macao ca oras industrial si turistic major si de a incuraja mai multe companii chineze sa demareze afaceri aici” spune dr Wu.
Analistul de aviatie Michael Hui spune ca podul care va include un terminal de vama si imigratie va permite si reducerea aglomeratiei de pe Aeroportul Inernational Hong Kong, unde se construieste a treia pista.
“Aeroportul International Hong Kong se apropie de capacitatea maxima, iar o extindere va fi dificila inainte de 2024, cand se asteapta finalizarea celei de-a treia piste. Intre timp, unele companii pot alege sa aterizeze pe alte aeroporturi din Delta Raului Perlelor, inclusiv Zhuhai, Shenzen, Macao si Guangzhou” adauga el.

Un pod jalon

Intinzandu-se pe o lungime de 55 de kilometri, peste aglomeratul Fluviu al Perlelor, podul HZMB este o autostrada cu doua sensuri si trei benzi pe sens, alcatuita din trei sectiuni.
Prima si cea mai lunga parte, care a fost realizata la finele lunii iulie, este un pod de 22.9 kilometri, din otel si beton, care incepe din Zhuhai.
Cea de-a doua parte a traversarii este un tunel subacvatic, ce se intinde pe o distanta de 7 km. Flancat de doua insule artificiale, tunelul a fost creat pentru a permite vaselor mari cargo si petrolierelor sa traverseze Fluviul Perlelor.
Cea de-a treia sectiune este un pod care se termina in Hong Kong. A doua insula artificiala va gazdui un terminal de vama si imigratie, care face posibil accesul de pe podul HZMB direct pe Aeroportul International Hong Kong.
Fluviul Perlelor, care se varsa in Marea Chinei de Sud este o artera principala de navigatie.
Taifunurile frecvente biciuie in mod frecvent apele, iar vara temperaturile pot ajunge pana la 65 de grade Celsius pe suprafetele podului.

Toate acestea pot cauza deformari si coroziuni severe. Zhang Yucai, inginer sef la prima sectiune a podului, spune ca podul este cea mai complexa structura la care a lucrat vreodata. “Nivelurile ridicate de umiditate si salinitate si temperaturile inalte sunt amplificate de dimensiunile podului” spune Yucai, care explica, de asemenea, ca a trebuit sa aleaga produse care sa reziste conditiilor extreme.
Shell este principalul furnizor de bitum pentru pod si ofera de asemenea expertiza tehnica in alte domenii, inclusiv solutii de impermeabilizare si hidroizolatie.
Zhang Xinsheng, director la Shell China este de parere ca podul este un mega proiect istoric, care va avea un impact pozitiv urias asupra dezvoltarii viitoare a tarii.

Pod intre generatii

Pentru Wong, HZMB nu este doar o borna profesionala importanta ci si una personala. Trei dintre bunicii sai – care au murit inainte ca el sa se nasca – sunt inmormantati in Macao. Wong le viziteaza locurile de veci in fiecare an in timpul sarbatorii chineze Qingming, cand oamenii isi aduc omagiile pentru stramosii lor.
“Este o traditie anuala pe care o luam foarte in serios in familia noastra. Copiii mei vin si ei cu mine pentru ca eu consider ca este important ca ei sa isi cunoasca radacinile”. “Daca ne referim la comert si investitii, HZMB este un pod catre viitorul Chinei. Dar eu il vad si ca un pod catre trecut, care imi leaga copiii de istoria lor”, mai spune Wong.

Foto: freepik