Inca de la inceputurile utilizarii electricitatii pe scara larga, umanitatea s-a confruntat cu problema rationalizarii consumului ei. Pe de o parte, acest lucru era necesar pentru companiile care furnizau energie, si care doreau sa atraga cat mai multi clienti, si de cealalta parte, pentru consumatorii insisi, care doreau sa plateasca putin pentru energia utilizata.

In mileniul 3, o data cu dezvoltarea rapida a tehnologiilor, aceasta problema a rationalizarii energiei nu mai pare atat de dificila. Exista surse de energie regenerabila, aplicatii software care permit utilizatorilor sa isi eficientizeze consumul de energie, noi platforme industriale si programe de management al energiei, o infrastructura mai performanta.

1. Inovarea

Asa cum afirma specialistii in energie de la PricewaterhouseCoopers, una din tendintele industriei energetice este de a inova. Intr-o lume in care utilizatorii doresc sa plateasca din ce in ce mai putin pentru consumul de energie si in care scade profitul companiilor din domeniul energiei, industria se vede in situatia de a inova pentru a-si pastra pozitia pe piata.

Conform raportului PwC, realizat de Eurostat, in perioada 2005 – 2014, consumul de energie a scazut in 22 din 28 tari din Uniunea Europeana. Si Europa nu este o situatie singulara; conform Energy Information Administration, in Statele Unite, vanzarile din domeniul energiei au crescut cu 1% sau mai putin, pe an, incepand cu 2002, in timp ce cererea pentru energie a scazut in 5 ani din perioada de calcul.

2. Utilizarea de modele a consumului de energie

Utilizatorii, in special marii consumatori industriali de energie, sunt interesati in utilizarea unor modele a consumului de energie pentru a isi putea eficientiza consumurile, dar si pentru a prevedea consumurile viitoare. La crearea de modele de consum energetic se folosesc diverse tehnologii care monitorizeaza consumul de energie pe departamente, etaje, sectii, etc, si care, in acelasi timp, anticipeaza nu numai un anumit consum de energie in viitor, dar si problemele care ar putea aparea.

3. Utilizarea de aplicatii casnice

Nu doar utilizatorii industriali sunt interesati de eficientizarea consumului, ci si utilizatorii casnici. Desi oamenii sunt oarecum reticenti la ideea de “casa inteligenta” care foloseste diversi senzori pentru a monitoriza consumul de energie, pentru a stopa folosirea electricitatii cand nu este cazul sau, cel putin, pentru a o reduce, aplicatiile si device-urile de tip “smart home” sunt din ce in ce mai populare. Exemple sunt Google Home si Amazon Alexa.

4. Oferirea de servicii complementare

In mare parte, consumatorii de energie primesc de la furnizorii de energie doar serviciul de furnizare a energiei. Tendinta actuala este ca furnizorii de energie sa ofere si servicii aditionale, ca de exemplu, acces la aplicatii mobile prin care sa se monitorizeze consumul de energie si sa se incerce eficientizarea lui, plati sigure si rapide facute chiar de pe telefon sau alte dispozitive mobile, o comunicare securizata si directa cu compania furnizoare de energie, etc.

5. Crearea de noi facilitati

In contextul dezvoltarii tehnologiilor si al cresterii cerintelor consumatorilor, este necesar ca furnizorii de energie sa isi modernizeze facilitatile. Pentru a veni in sprijinul unui numar cat mai mare de consumatori, asa cum isi doresc companiile din energie, acestea trebuie sa investeasca in crearea si dezvoltarea de noi modalitati de stocare a energiei, in inlocuirea echipamentelor vechi, in servicii foarte bune calitativ, in sisteme de monitorizare a fluxului de energie, si intr-un sistem informatic de ultima generatie.

Conform specialistilor PwC, numai in conditiile modernizarii de acest tip pot reusi companiile furnizoare de energie sa isi consolideze relatia cu clientii existenti si sa atraga noi clienti. Vechiul model economic in care se doreau in special reducerea costurilor de achizitie si imbunatatirea procesului industrial nu mai este de ajuns in lumea de astazi. Serviciile de baza si un control al costurilor raman importante, dar nu ele sunt cele pe care trebuie sa se bazeze schimbarea.

6. Parteneriatele

Nu ai cum sa reusesti de unul singur sau, cum spun englezii, “Success is in the numbers”. Un parteneriat de tip win-win, din care toate partile implicate castiga, este un parteneriat al viitorului. Aceste colaborari pot avea loc nu doar intre companiile furnizoare de energie si companiile de software, de exemplu, sau firme de constructii care dezvolta noi facilitati pentru domeniul energetic, ci chiar intre diversi furnizori de energie.

Adaptarea la conditii de piata mereu schimbatoare permite numai celor inteligenti sa ramana in cursa. Modelele noi de management din energie demonstreaza ca un parteneriat de succes este nu doar o optiune, ci o necesitate. Crearea de platforme energetice mari, in care numeroase companii au ca scop oferirea de produse si servicii de calitate unor consumatori din ce in ce mai pretentiosi, este unul dintre pasii care va duce, in timp, la dezvoltarea unei relatii de calitate cu un numar de clienti in crestere.

Aparitia de tehnologii noi si schimbarea modelelor de business favorizeaza dezvoltarea unei industrii energetice mai puternice in care atat consumatorii, cat si furnizorii, au avantaje. Industria energiei este una dintre putinele care au posibilitatea de a influenta viitorul, prin tehnologiile folosite, serviciile oferite si prin infrastructura creata. Piata de energie este intr-o permanenta schimbare, in parte pentru ca tehnologia evolueaza rapid, si  utilizatorii sunt receptivi la ce ofera noile tehnologii, si, de asemenea, pentru ca marile companii din domeniul energiei trec ele insele prin schimbari si modernizari. Un lucru este sigur, pentru a ramane in piata, companiile din energie trebuie sa fie atente la tendintele pietei si sa raspunda cat mai bine cerintelor consumatorilor.

Sursa: https://www.strategyand.pwc.com/

Foto: freepik