Industria auto este o industrie puternica cu o evolutie constanta spre mai bine. Este oare acesta un adevar sau realitatea este, de fapt, mai intunecata? Adevarul este ca jucatorii din industria auto stiu bine ca lucrurile nu stau ca pe roze, in conditiile unei lumi cat mai tehnologizate si ale unor clienti greu de multumit.

Desi in 2016, s-au vandut 88 milioane de autoturisme, dupa cum arata raportul specialistilor PricewaterhouseCoopers, Akshay Singh, Evan Hirsch, Reid Wilk si Richard Parkin, si marjele de profit pentru fabricantii de masini si producatorii de piese se afla in crestere pentru al zecelea an consecutiv, daca privesti mai in adancime, vei vedea ca lucrurile sunt putin diferite.

Spre exemplu, daca luam in considerare raportul veniturilor la capitalul investit, in 2016, primii 10 dintre cei mai puternici producatori de echipamente originale (OEM) au obtinut aproximativ jumatate din costul total cu capitalul investit din intreaga industrie auto, iar primii 100 au reusit, in totalitatea lor, sa isi acopere costul cu capitalul, realizand un profit mic, dupa multi ani de pierderi.

 

Cifrele vorbesc de la sine si arata faptul ca, pentru a avea succes, trebuie sa fii creativ si sa raspunzi cu promptitudine solicitarilor si dorintelor clientului. Atat timp cat iti folosesti capitalul, chiar asa limitat cum este, la potentialul sau maxim, ai sansa de a iesi in fata, indiferent de cat de mare este concurenta.

1. Inovarea

Cei care se afla intre primele locuri in raportul de mai sus isi vor putea pastra pozitia numai inovand si dand dovada de un bun management al resurselor. Se preconizeaza ca fabricantii cu sanse de succes in urmatorii 5 ani si chiar mai departe vor fi putini si printre ei se vor numara doar cei care sunt gata sa accepte schimbarea si sa evolueze in directii inca necunoscute.

Inovarea in domeniul auto se vede nu doar din silueta unei masini, ci din tot ceea ce formeaza masina respectiva: sistemul de propulsie, franare, modul in care combustibilul este folosit, panouri de control, senzori diversi. Costul de a crea toate acestea este mare, dar aceasta face diferenta intre masinile de azi si cele de ieri. Si atrage, de asemenea, clienti.

 

Se considera ca noile componente auto ii costa pe fabricantii de masini si piese cu circa 20% mai mult decat in cazul generatiilor anterioare de masini. Acest cost este mare si se va reflecta in pretul masinii, dar, cu timpul, consumatorul isi va aprecia masina mai mult decat ar aprecia o masina mai veche si cu mai putina tehnologie avansata la bord, tocmai pentru ca acea tehnologie pe care a platit mai mult il ajuta sa economiseasca in timp si poate chiar ii salveaza viata.

2. Confort marit

Inovarea nu implica numai senzori de monitorizare a consumului de combustibil si programe software de recunoastere a obstacolelor si franare automata, ci si regandirea interioarelor. Cine s-ar fi gandit in urma cu cativa ani ca o componenta constanta, cum ar fi pozitia scaunelor din interior poate fi transformata pentru a spori confortul pasagerilor?

 

Si nu doar confortul, ci intreaga experienta de a te plimba cu masina. Conform specialistilor de la PwC, scaunele din fata ar putea fi reorientate catre cele din spate, astfel incat pasagerii sa poata conversa in masina ca si cum ar face-o in living-ul de acasa. Realitate augmentata, parbrize inteligente, sticla laminata, toate acestea pot face oamenii sa isi doreasca sa petreaca mai mult timp in masina decat acasa sau in alte parti unde se pot distra.

3. Masini autonome

Daca va intrebati cine conduce daca scaunele din fata se intorc catre scaunele din spate, raspunsul este simplu: masina insasi. Desi masinile autonome nu sunt inca pe drumurile publice, acest lucru nu este departe de a deveni realitate. Masinile se vor ocupa de condus, in timp ce pasagerii se vor destinde in masina. Nici nu va mai fi cazul sa ai permis. Oricine care isi va permite, va putea sa aiba o masina fara sofer.

In 2015, componentele electronice dintr-o masina se ridicau la 13% din valoarea masinii. In circa 2 ani, acest procent va ajunge la 20% si, pe masura ce se vor dezvolta masinile autonome, acesta va creste cu siguranta. O crestere a electronicii dintr-o masina va duce la un cost ridicat al fabricarii acesteia si, deci, la un pret de achizitie ridicat.

 

Pentru a se mentine pe piata, fabricantii de masini trebuie sa inoveze nu doar in ceea ce priveste componentele pe care le folosesc, ci si in domeniul managementului, prin realizarea de aliante cu companii de software si hardware, cu alti producatori auto si cu furnizori din alte domenii.

4. Standarde ridicate de protectie a mediului

Dat fiind faptul ca incalzirea globala si schimbarea climei sunt probleme reale, industria auto este preocupata de respectarea standardelor de protectie a mediului. Europa dovedeste o grija permanenta pentru protejarea mediului si cresterea calitatii aerului, fiind urmata indeaproape de China care are standarde asemanatoare cu cele europene si care vizeaza marile orase, cele in care poluarea atinge cote mari.

5. Concentrarea pe componente care au un impact mare in deciziile clientilor

In trecut, multi producatori de masini au investit timp si bani in crearea si dezvoltarea unor componente auto care nu ii interesau pe potentialii clienti. Clientul este interesat de calitate, siguranta si stil. In momentul in care producatorii au constientizat de ce anume este interesat clientul si de ce anume nu este interesat, strategiile s-au schimbat si industria si-a ales castigatorii.

 

Cum pot producatorii auto sa ramana in piata si sa se dezvolte?

Dupa cum mentioneaza si specialistii Pwc, solutia nu este una singura, ci, mai degraba, o combinatie de factori. Ideea majora din spatele strategiei de a ramane in piata auto si chiar de a te dezvolta este de a-ti imbunatati raportul venitului la capitalul investit. Este greu, dar posibil. Conform PwC, exista 3 domenii de actiune.

Primul dintre ele vizeaza ca fabricantii de masini sa colaboreze cu producatori de componente auto, in loc sa isi creeze propriile lor componente. Multi fabricanti de masini isi realizeaza singuri motoarele, sistemele de transmisie si alte echipamente, ceea ce duce la o aglomerare a pietei cu piese numeroase, provenind de la diverse companii. Daca eforturile fabricantilor de masini s-ar uni cu cele ale producatorilor de componente auto, industria ar beneficia de venituri mai mari.

 

Al doilea domeniu de actiune se refera la delegarea sarcinilor de creare de programe software pentru masini. La fel ca in cazul de mai sus, cand producatorii auto prefera sa isi realizeze ei insisi motoarele si alte echipamente hardware, tot asa se intampla si cu programele software folosite la fabricarea masinii. Exista multe companii producatoare de software care pot face acest lucru si poate chiar mai bine, tinand cont ca ei doar asta fac, asa ca de ce sa nu se delege aceasta sarcina a realizarii de software catre companiile care chiar cu asta se ocupa?

Al treilea domeniu de actiune vizeaza canalele de promovare si marketare a autoturismelor. Se considera ca in prezent, o persoana care doreste sa isi cumpere o masina merge la un dealer inainte sa isi cumpere efectiv masina, spre deosebire de acum 20-30 ani, cand vizitau 4 sau 5 dealeri. Aceasta se datoreaza faptului ca acum, potentialii clienti gasesc foarte multa informatie pe Internet si nu mai au nevoie sa intrebe un vanzator de masini. De aceea, focusarea pe promovarea vanzarilor de masini in mediul online trebuie sa fie o caracteristica a fabricantilor si dealerilor de masini.

Sursa: https://www.strategyand.pwc.com

 

Foto: freepik