timbru de mediu

Atunci când a lansat cu surle și trâmbițe timbrul de mediu, de fapt vechea taxă auto cosmetizată pentru e evita noi sancțiuni din partea Uniunii Europene, d-na ministru Rovana Plumb, anunța cu mândrie revirimentul pieței auto și mai ales impulsionarea achizițiilor de mașini noi, ba, mai mult, românii aveau să se arunce și asupra mașinilor electrice mai ceva ca vulturii. Cum cea mai ieftină mașină electrică disponibilă pe piața autohtonă are un preț de pornire de aproximativ 37,000 EUR, bonusul guvernamental de 2,500 de EURO o transformă într-un chilipir căruia cu greu îi putem rezista nu-i așa?

Bazându-se probabil pe o prezentare PowerPoint puerilă realizată cu mari eforturi intelectuale de consilierii din minister, d-na Plumb (potrivit nume) ne povestea cum vor alerga românii să-și dea mașinile vechi pentru a beneficia de super oferta la mașini electrice (de hibride precum Toyota Prius sau Opel Ampera a uitat, deși alte state civilizate ofera bonusuri substanțiale tocmai pentru achiziționarea acestor automobile, o soluție intermediară mult mai adaptată realităților cotidiene de exploatare și puterii de cumpărare a clasei mijlocii) și cum rezolva dânsa problema acestui cartof fierbinte pasat de la un guvern la altul (faimoasa taxă este deja la a zecea versiune).

Ei bine, inițiativa doamnei ministru a fost un succes fulminant. Cifrele vorbesc de la sine: în primul semestru al anului vânzările de mașini noi au înregistrat o scădere de 26% față  de același interval din 2012. În iunie 2013 s-au înmatriculat 5700 de autoturisme noi, cu aproximativ 40% mai puține decât în iunie 2012. Moartea clinică a pieței de mașini noi este un succes nu? Cum timbrul de mediu a afectat cel mai mult mașinile Euro 3 și Euro 4 (cele mai noi și mai pretabile la o vânzare sau un buy back/trade ca avans pentru un automobil nou), proprietarii și-au amânat decizia de achiziționare a unui automobil nou. Teribil de eficient!

Un alt beneficiu al introducerii timbrului avea să fie reducerea importului de automobile second hand. Și în acest caz cifrele confirmă reușita: în cadrul unei conferințe organizate de Ziarul Financiar, Nicolae Sorescu, director al Rădăcini Group (ce reunește dealeri ai mai multor mărci printre care Opel, Mazda, Citroen și Chevrolet) declara: “La nivelul lunii martie, când a intrat în vigoare timbrul de mediu, înlocuind taxa de poluare, importurile de maşini second-hand au avansat cu 53%, la aproape 19,000 de maşini. Importurile de mașini second hand se derulează într-o adevărată junglă și au generat pierderi de sute de milioane de euro statului”.

Se pare ca d-na ministru nu s-a gândit la sumele care se vor pierde în urma nefiscalizării importurilor de mașini uzate. Nu s-a gândit nici că va umple străzile patriei de rable Euro 1 sau 2 aflate într-o stare tehnică jalnică, cu anvelope neschimbate de pe vremea când Petre Roman era încă popular la APACA. Oare contează faptul că acestea sunt adevărate bombe pe roți care pun în pericol viața tuturor participanților la trafic? Că unele au volan pe dreapta? Așa cum remarcă și dl. Sorescu, pe piața second hand se vând aproape exclusive automobile Euro 1 și Euro 2 pentru că samsarii s-au reorientat rapid către mașini cu taxă mică. Un alt succes, pentru că automobilele Euro 1 și 2 poluează foarte puțin nu-i așa?

Este dificil să implementăm un impozit diferențiat, calculat în funcție de emisii și coroborat cu oferirea unor bonsuri la achiziția unor automobile cu cilindree mică (sub 1400 cmc)  și emisii sub 120 g CO. Doamne Ferește! În acest mod chiar am risca să încurajăm achiziția automobilelor puțin poluante sau să îmbunătățim gradul de colectabilitate al impozitelor. Oamenii ar plăti TVA către stat la achiziționarea de automobile noi și nepoluante, iar proprietarii de mașini vechi ar fi încurajați să-și schimbe automobilele cu unele noi, sigure și care consumă puțin. Slavă Domnului, timbrul de mediu ne-a salvat de un astfel de haos. Ce mai! Introducerea timbrului de mediu este o adevărată poveste de succes.

Foto: freepik