Alfa-Romeo-4C

În ultimii zece ani, Alfa Romeo, marca premium din grupul FIAT, s-a zbătut într-o perpetuă căutare a identității, trecând de la o strategie la alta în tentativa de a deveni profitabilă și de a se constitui drept o alternativă viabilă la produsele concurenței germane (Audi și Mercedes).

Dacă în trecut marca din Torino lansa modele sportive cu un farmec aparte, care și acum fac parte din colecțiile iubitorilor de mașini (cum ar fi Giulietta Spider, 2600 Sprint G sau GTV sau, mai recent, Brera), în prezent marca suferă de pe urma diminuării drastice a vânzărilor, pe fondul reducerii modelelor din gama sa și a crizei economice parcă fără sfârșit de pe principala sa piață: Europa. Astfel, dacă în 2001, Alfa livra nu mai puțin de 213,638 de automobile, în 2013 livrările se situează la doar 101,000 de unități, marca înregistrând pierderi anuale între 300 și 500 de milioane de euro. CEO-ul Fiat, Sergio Marchionne își propusese un target de 300,000 de unități vândute pentru Alfa Romeo în 2010, însă vânzările de abia au depăsit borna de 110,000 de unități. Rămasă cu o gamă de doar trei modele, dintre care doar două de volum (MiTO și Giulietta) și cu o rețea de concesionari semnificativ diminuată din pricina crizei, Alfa spera într-o creștere a cotei de piață prin revenirea pe piața americană cu ajutorul rețelei de dealeri Chrysler – Fiat.

Modelul care trebuia să fie vârful de lance pe piața americană este Alfa Romeo 4C, un coupe fermecător și rapid care aducea aminte de conceptul modelelor lansate de italieni în epoca de glorie a mărcii. Atât cumpărătorii cât și ziariștii au fost entuziasmați de noul model, însă întârzierile de producție au dus deja la amânarea succesivă a lansării modelului pe piața din SUA. Recent, lansarea lui 4C pe continentul nord-american a fost decalată până în vara lui 2014. Mai mult, este încă neclar modul în care se va realiza comercializarea acestui model în SUA. Rețeaua de dealeri Maserati din SUA numără doar 70 de reprezentanțe, un număr mult prea mic pentru a acoperi o distribuție pe scară largă. O alernativă ar putea fi comercializarea modelelor Alfa Romeo prin rețeaua de dealeri Chrysler (așa cum s-a întâmplat cu Fiat 500), însă important este ca 4C să ajungă în SUA într-un final, modelul fiind deja lansat la stadiul de concept încă din 2011.

Relansarea mărcii Alfa Romeo devine o etapă crucială în efortul lui Marchionne de a mări cifra de afaceri și profitul FIAT, mai ales în contextul recentelor rezultate financiare ale grupului italian. Veniturile FIAT au scăzut cu 9 procente în trimestrul trei al acestui an, pe fondul pierderilor înregistrate în Europa și încetinirii ritmului de creștere din Brazilia.

Din 2011, de când s-a oprit producția modelului 159, Alfa nu mai are în gamă o berlină de clasă medie și nici nu a intrat pe piața atât de profitabilă a SUV-urilor, așa ca nu e de mirare ca vinde de 10 ori mai puține mașini decât Mercedes sau Audi. Noua strategie a lui Marchionne se axează pe dezvoltarea unei platforme tehnice noi, cu o arhitectură care să permită tracțiunea pe puntea spate (sau propulsia) și tracțiunea integrală. Astfel, Alfa Romeo poate oferi o alternativă la sistemul Quattro al Audi (cum a încercat deja prin sistemul Q4), poate lansa modele cu propulsie ca Mercedes și evident poate lansa un SUV, capitol la care este cu mult în urma ambilor concurenți germani. Noua strategie va fi implementată sub directa supraveghere a CEO-o Alfa Romeo, Harald J. Wester, și urmează să se materializeze prin lansarea a trei noi modele: un sedan de clasă medie (declinat și în versiune break), o limuzină (cu dimensiunile unui E-Classe) și un SUV de dimensiuni medii. Oficialii Alfa Romeo afirmă că acest planuri sunt momentan strict-secrete, dar că inginerii companiei lucrează intens la ele. Fanii mărcii italiene speră însă că aceste planuri se vor materializa rapid, deoarece timpul nu mai are răbdare cu Alfa Romeo.

Foto: freepik