Combustibilul Shell V-Power și lubrifianții Shell Helix Ultra with PurePlus Technology au contribuit la un procent de 25% din totalul câștigului de performanță în ceea ce privește Power Unit-ul SF15-T, o cotă fără precedent. Acest lucru s-a tradus într-o jumătate de secundă câștigată pe fiecare tur, adică circa 30 de secunde economisiti pe durata unui Grand Prix.

După atâția ani în care principalele arii de dezvoltare au fost evoluțiile constructive ale motoarelor și aerodinamica șasiurilor de Formula 1, Federația Internațională a intervenit pentru a limita escaladarea costurilor, care se traducea într-un decalaj tot mai mare între fruntași și codași. Astfel, aerodinamica a fost simplificată și se mai poate interveni doar în câteva arii restrânse, iar motoarele turbo introduse în 2014 nu pot fi modificate într-o măsură prea mare (de exemplu, camera de ardere nu poate fi atinsă).

Campionii din 2014 au dat tonul dezvoltării în domeniul benzinei/lubrifianților, reușind să obțină până la finele anului trecut un câștig de circa 10 secunde pe durata unei curse doar prin introducerea unor noi compoziții concepute de partenerul lor tehnic. Acest câștig a putut fi cuantificat în raport cu echipele de client, care foloseau aceleași motoare, dar aveau alte concerne petroliere ca și parteneri, fiind estimat undeva la 40CP suplimentari.

În Formula 1, FIA reglementează folosirea benzinei ”cu aceeași compoziție ca și cea comercială” în proporție de 99%, doar 1% fiind componente secrete. Însă aceleași tipuri de hidrocarburi nu înseamnă aceeași benzină, din moment ce procentele variază:

  • benzina comercială: parafine 50%, naftalenice 30%, aromatice 10%, aditivi 10%;
  • Formula 1: parafine 40%, aromatice 30%, naftalenice 5%, aditivi 25%.

Shell-and-Scuderia-Ferrari-in-2015

Așadar, creșterea ponderii aditivilor deschide o arie de progres tehnologic.

Cercetătorii s-au concentrat pe descoperirea unor aditivi care făceau ca benzina să fie mai puțin explozivă, permițând astfel atingerea MBT (Maximum Brake Torque) și variind timpul de aprindere pentru a garanta propagarea flăcării în camera de ardere de o manieră mai eficientă. Astfel, creștea puterea și scădea consumul. În contextul actual, un consum mai redus înseamnă că monopostul poate să care la start o greutate mai mică de combustibil și e mult mai ușor pentru ingineri să scadă 2-3 kg de benzină decât să ușureze construcția șasiului prin folosirea unor materiale compozite extrem de scumpe.

Shell a reacționat în 2015 la unison cu Ferrari, după un an de uitat în care gruparea italiană nu câștigase nicio cursă și abia urcase de două ori pe podium. Noul monopost a reprezentat un mare pas în față, iar astfel și progresele datorate combustibililor și lubrifianților au putut face diferența, echipa italiană având unul dintre cele mai notabile progrese comparativ cu stagiunea anterioară. Cinci noi compoziții de benzină Shell V-Power au fost introduse pe monoposturile pilotate de Sebastian Vettel și Kimi Raikkonen de-a lungul sezonului. În goana asiduă după performanță, upgrade-urile la nivelul benzinei au reprezentat unul dintre cei mai mari pași făcuți de către Shell pe parcursul parteneriatului tehnic cu Scuderia Ferrari. Cea de-a treia compoziție introdusă s-a reflectat imediat prin victoria obținută de Vettel pe Hungaroring, de o manieră dominatoare.

Conform spuselor lui Guy Lovett (Innovation Manager, Shell), ”acesta a fost planul pentru 2015, să adoptăm o strategie mai agresivă de dezvoltare a benzinei Shell V-Power, față de anii trecuți. Am pus în practică ceea ce învățasem în 2014, un an al noilor tehnologii inovatoare hibride, în realizarea produsului pentru anul curent. Am lucrat mai strâns ca niciodată cu colegii de la Maranello și ne bucurăm să readucem echipa pe prima treaptă a podiumului. Urmează mult efort în vederea stagiunii 2016”.

Shell Helix Ultra cu Tehnologia PurePlus, primul ulei de motor produs din gaze naturale, a contribuit la fiabilitatea exemplară a motorului turbo V6 Ferrari. Toate aceste câștiguri în sfera performanței au ajutat Scuderia Ferrari să obțină 14 podiumuri, trei victorii și poziția secundă la constructori în actuala stagiune de Formula 1. Uleiul joacă un rol esențial în livrarea puterii motorului, în protejarea acestuia și în răcirea întregului Power Unit ce include sistemele de recuperare a energiei și turbocompresorul, care pot atinge temperaturi de funcționare de 800-1000 ºC.

Shell-V-Power-and-Scuderia-Ferrari

Curiozități:

  • ai putea folosi fără probleme benzina din Formula 1 în mașina ta de stradă, singurul dezavantaj fiind prețul;
  • ai putea pune benzină de la pompă într-un monopost de Formula 1, însă fiabilitatea ar avea de suferit;
  • benzina folosită în Formula 1 este incoloră, cea de la pompă fiind colorată de către producători doar pentru a diferenția varii combustibili.
  • dacă acum asistăm la o cursă a chimiștilor, regulile jocului sunt mult mai restrictive decât în anii ’80, când nu se folosea benzină cu componente comerciale, ci amestecuri ”aproape nucleare”, în prima eră turbo.

 

Parteneriatul Shell-Ferrari

Acordul dintre cele două companii datează din anii ’30 și este considerat unul dintre cele mai avansate din punct de vedere tehnologic, dar și printre cele mai de succes din istoria sporturilor cu motor. În Formula 1, parteneriatul tehnologic cu Scuderia Ferrari a adus 12 titluri la piloți și 10 la constructori. James Allison confirmă antanta cordială dintre companii și se arată optimist pentru viitor: ”Parteneriatul nostru tehnic cu Shell n-a fost niciodată atât de puternic și vom continua să cooperăm cel puțin pentru următorii cinci ani, cu scopul declarat de a câștiga cât mai multe curse și campionate”.

Formula 1 permite celor de la Shell să testeze benzina de curse Shell V-Power și lubrifianții Shell Helix Ultra cu Tehnologia PurePlus în condiții controlate și extrem de dure. Concluziile trase din colaborarea cu Scuderia Ferrari sunt transferate direct către dezvoltarea produselor comerciale premium pentru stradă.

50 de persoane din laboratoarele și uzinele Shell din întreaga lume investesc peste 21.000 de ore anual în cercetare și dezvoltare, în cadrul acestui parteneriat tehnologic. Mai mult, orice nou model Ferrari de stradă iese de pe ușa uzinei din Maranello cu rezervorul plin de benzină Shell V-Power și cu motorul protejat de lubrifiantul Shell Helix Ultra cu Tehnologia PurePlus.

Foto: freepik