sursa foto: www.jurnalul.ro

sursa foto: www.jurnalul.ro

Aflat în România pentru a vizita centrul de dezvoltare de la Titu și uzina Dacia de la Mioveni, CEO-ul Renault  Nissan, Carlos Ghosn, a dat garanții încurajatoare privind viitorul uzinei Dacia. În cadrul unei întrevederi cu președintele Traian Băsescu, Ghosn a declarat că uzina de la Mioveni va continua să producă la capacitate maximă, urmând ca la sfârșitul anului să se atingă un nou volum record de producție.

Tot timpul atent la nuanțe, celebrul director executiv cu origini libaneze și braziliene a făcut o precizare: “Angajații (de la Mioveni) trebuie să fie atenți la competitivitate”. A se citi să muncească mult și să nu aibă pretenții salariale prea mari. Declarațiile nuanțate ale lui Ghosn au în primul rând rolul de a demonta speculațiile privind mutarea unei părți semnificative a producției din România la fabrica Renault din Tanger (Maroc). Cu o capacitate inițială de producție de 170.000 de unități, uzina ultra modernă și ecologică din Tanger poate produce de fapt 400.000 de unități, așa că multe voci au afirmat că Renault ar putea profita de costul mai scăzut al forței de muncă din Maroc pentru a produce și alte modele Dacia (nu doar Lodgy) acolo. Însă, se pare că uzina din Tanger are  de fapt rolul de a prelua capacități de producție desființate în Franța.

După întâlnirea cu Traian Băsescu, Ghosn a declarat că în 2013 la Dacia se vor produce nu mai puțin de 343.000 de maşini, cel mai mare volum de producție atins vreodată la Mioveni – o creştere de 12 procente comparativ cu volumul din 2012. Aceste vești sunt extrem de pozitive pentru o industrie puternic afectată de criză și pentru stimularea exporturilor. Dacă ne raportăm la volumul de producție al fabricii Hyundai din Cehia (303.035 de automobile pentru 2012), vestea este cu atât mai îmbucurătoare. Deși piața din Europa este într-o continuă scădere, fabrica Hyundai din Cehia (care produce modelele i20, ix35 și i30) funcționează la capacitate maximă, aproape întreg volumul de producție fiind exportat pe piețe ca Australia sau Africa de Sud. Deloc întâmplător, economia Cehiei a ieșit din recesiune în trimestrul trei al acestui an, principalul motor al revenirii find reprezentat de exporturi. În 2013, industria auto din Cehia și-a mărit volumul de producție cu 50%, la acest success contribuind fabricile Hyundai, Skoda și joint venture-ul Toyota / PSA (Peugeot Citroen).

Revenind la industria producătoare de automobile din România, putem observa și semne îmbucărătoare din partea celor de la Ford. Fabrica Ford de la Craiova a redus succesiv producția modelului B-Max (destinat exclusiv pieței din Europa și deci foarte afectat de scăderea vânzărilor din regiune).  Pentru lunile septembrie și octombrie, grupul american a redus producția cu peste 7300 de unități, afectând în mod direct tocmai exporturile României, în condițiile în care și aici producția locală merge aproape integral la export. Totuși, dacă la Craiova se produc mai puține mașini, e foarte important de menționat că aici se produc din ce în ce mai multe motoare. Producția zilnică a ajuns la aproape 1000 de motoare, în 2013 urmând să se producă aproape 200.000 de motoare care vor genera venituri de aproximativ 1 miliard de euro, compensând diminuarea producției de mașini. Motorul EcoBoost de 1,0 litru (turbo în 3 cilindri) în cele două variante de putere de 100 respectiv 125 de cai putere (desemnat și motorul anului) a fost un succes uriaș, datorită performanțelor foarte bune și consumului redus, așa că la Craiova acesta reprezintă aproape 30% din volumul de producție. Puțini știu că motoarele produse la Craiova ajung pe modele Ford Mondeo și Fusion fabricate în China, Mexic sau Statele Unite. Vedeta este motorul turbo de 1,5 litri si 180 de cai putere, care reprezintă nu mai puțin de 70% din producția de la Craiova și care merge integral la export, cererea fiind foarte mare după cum afirmă și Ian Pearson, șeful departamentului producție motoare de la Craiova. Acesta nu exclude nici fabricarea la Craiova a noilor variante ale motorului EcoBoost de 1,0 litru și chiar atingerea potențialului maxim de producție de peste 300.000 de motoare.

Pe o piață auto invadată de modele second hand din Vest și cu o scădere de aproape 80% a înmatriculărilor de mașini noi în ultimii ani, industria auto are nevoie de exporturi ca de oxigen, iar cele peste 400.000 de mașini și peste 500.000 de motoare produse în fabricile din România (și Renault produce aproximativ 254.000 de motoare în fiecare an) industria locală de automobile primește o nesperată mână de ajutor, iar exporturile țării un imbold esențial.

Foto: freepik