LA DIFERENȚĂ DE O SĂPTĂMÂNĂ DUPĂ TRIPLA ITALIANĂ DE LA MUGELLO NE ÎNDREPTĂM ATENȚIA SPRE CIRCUIT DE CATALUNYA UNDE AȘTEPTĂM RĂSPUNSUL PILOȚILOR SPANIOLI DE LA CLASELE MOTOMONDIALULUI, ASTA DACĂ NU CUMVA VALENTINO ROSSI, APROAPE REFĂCUT FIZIC, NU VA REUȘI O NOUĂ SURPRIZĂ CATALANĂ.

FLASHBACK MUGELLO

Săptămâna trecută italienii au oferit un regal de pilotaj, început de la clasa Moto3, unde Andrea Migno (KTM) a adus prima victorie din sezon pentru constructorul austriac, impunându-se la limită în fața lui Fabio di Giannantonio. La Moto2, outsiderul Mattia Pasini a stors și ultima fărâmă de performanță din Kalexul pregătit de Italtrans în fața lui Thomas Luthi, rămas fără replică chiar pe linia de start/sosire.

La MotoGP, lucrurile nu se prezentau prea bine pentru spectatorii italieni, după ce idolul Rossi s-a accidentat înaintea weekend-ului de cursă, iar despre problemele Ducati era conștientă toată lumea. Resemnarea fanilor nu a durat mult, căci Maverick Vinales a avut de furcă toată cursa cu Ducati-urile GP17 pilotate de Andrea Dovizioso și Danilo Petrucci, în cele din urmă Dovizioso trecând la conducere și reușind să pună secunda de liniște între el și Maverick.

Dacă unii fani s-au așteptat ca prietenii să se ajute din nou, Danilo să protejeze locul 3 pe care se afla Rossi în ciuda durerilor tot mai mari pricinuite de accidentare, ei bine nu, polițistul a mirosit șansa unui podium meritoriu pe uscat și chiar s-a apropiat de prima poziție, însă în cele din urmă, Yamaha de uzină a lui Vinales a pus la respect experimentalul Ducati GP17 al echipei Pramac.

Din spectacolul cursei de la Mugello au lipsit cu desăvârșire motocicletele Honda, care nu s-au ințeles deloc cu pneurile Michelin de compoziție mai dură, Marc Marquez fiind învins pe pistă de Alvaro Bautista pe un GP16, în timp ce Dani Pedrosa l-a măturat de pe pistă pe Cal Crutchlow, britanicul fiind extrem de dur în declarațiile la adresa pilotului Repsol Honda, cuvinte ulterior retrase.

Weekend-ul de la Mugello ne-a oferit o bulversare a clasamentului la clasa mare, factor principal fiind noua gumă Michelin cu indicativul #70. Pneurile au ajutat pe cei de la Yamaha Movistar cu șasiul M1-2017, dar nu au oferit un feeling bun celor de la Tech3 ce folosesc varianta M1-2015 și mai mult, gumele franceze au adus în față motocicletele Ducati, variantele GP17 și GP16.

Dacă acest lucru a fost un accident, sau aceasta va fi noua ordine pe grilă vom afla la sfârșitul acestei săptămâni pe circuitul catalan de lângă Barcelona.

CIRCUIT ȘI PNEURI

Motomondialul poposește pe un circuit ce convine de minune piloților locali, Jorge Lorenzo și Marc Marquez. Circuitul nu este unul dintre favoritele lui Rossi – nu a mai câștigat aici între 2009 și 2016, interval în care victoriile au fost împărțite între Lorenzo, Stoner și Marquez. Nici Dani Pedrosa nu a evoluat rău aici, fiind de cele mai multe ori pe podium.

Ducati, în general s-a comportat bine pe acest circuit, terminând pe podium în era Stoner, bifând victoria în 2007, ca ulterior Casey să recidiveze cu Honda în 2011. După despărțirea de australian, constructorul din Bologna a bifat clasări bune în puncte chiar și în sezoanele de criză 2011- 2012 și ulterior în perioada de căutări până la apariția prototipului GP15, de la care putem vorbi de o motocicletă performantă.

Circuitul cu o lungime de 4.652 metri, în varianta proaspăt modificată, este unul dintre cele mai solicitante din perspectiva producătorilor de pneuri – Michelin la clasa mare, respectiv Dunlop la categoriile inferioare. Traseul combină linii drepte pe care piloții abordează un stil de pilotaj în care predomină perioadele în care riderii înclină pronunțat motocicletele cu zone în care frânele sunt intens solicitate înainte de abordarea virajelor. Nu trebuie neglijată nici temperatura ridicată din timpul zilei care solicită în plus piloții și materialul de concurs. Aceste caracteristici fac din circuitul de la Catalunya unul dintre cele mai pretențioase din an.

Pneurile spate sunt extrem de solicitate pe acest circuit alternând uzura părții stângi a benzii de rulare cu cea de pe partea dreaptă. Această alternanță din timpul rulării impun un pneu cu o compoziție de două ori mai dură pentru banda dreaptă decât pe stânga, cauciucul fiind de tip asimetric. Guma față trebuie să facă față la perioadele de frânări violente de la finalul liniilor drepte și să asigure aderență maximă la trecerea prin virajele rapide.

Pentru această cursă Michelin va propune piloților pneuri de compoziție soft, medium și hard, atât pentru față cât și pentru spate. Francezii vor continua să utilizeze gumele ce și-au făcut apariția săptămâna trecută, la Mugello.

NOUTĂȚI ÎNAINTE DE CURSĂ

Unul dintre cele mai prost păstrate secrete din paddock s-a concretizat în weekend-ul italian de la Mugello, anume știrea că Triumph va fi producătorul ales să construiască și să echipeze șasiurile clasei Moto2, începând din 2019.

Britanicii îi vor înlocui pe cei de la Honda, care din 2010 încoace au folosit varianta derivată din propulsorul de Superbike, oferind în varianta de curse pentru clasa intermediară, 140 cai putere și o cilindree de 600cc, conform caietului de sarcini inițial.

Triumph nu va respecta cilindreea impusă cu noul motor în 3 cilindri, propulsorul venit de pe motocicleta Street Triple RS având 765 cc și în varianta de stradă 121 cai putere la 10.800 rpm. Aceste caracteristici se vor îmbunătăți, când va fi prezentat oficial propulsorul în varianta de curse.

Poate peste 2 ani vom vedea pe grilă și un șasiu britanic, Triumph oficial, sau vreun preparator agreat cum a fost Moriwaki pentru Honda, sau splendidul cadru Brough Superior ce a participat anii trecuți ca wildcard în etapa britanică.

O altă noutate, de această dată în calendarul competițional, va fi confirmarea etapei din Thailanda, circuitul ales fiind cel din Buriram, construit în 2014. Acesta va găzdui motomondialul din 2018, la o dată ce va fi confirmată ulterior, planurile de viitor ale organizatorilor thailandezi fiind să includă cât de curând și o etapă de Formula 1, atunci când stabilitatea politică a zonei va permite acest lucru.  De la debut, pe acest circuit s-au mai ținut curse ale campionatului de turisme TCR, dar și WorldSuperbike.

KTM va accelera dezvoltarea modelului RC16, iar pentru un feedback mai bun, în regim de cursă va aduce în regim de wildcard pentru rundele de la Sachsenring și  Red Bull Ring pilotul de teste Mika Kallio. Am putea glumi că și Danny Kent visează la un test cu prototipul de MotoGP, dar mai întâi să obțină rezultate atunci când pilotează în regim de cursă șasiul de Moto3…

Pentru 2017, circuitul Montmelo se prezintă cu 2 noutăți în ce privește layout-ul. Încă de anul trecut, după tragedia lui Luis Salom din FP2, fatidicul viraj 12 a fost modificat, ca mai apoi să fie alterate și virajele 14-15 doar pentru cursele de motociclism, imediat după schimbarea petrecută în 2016 înainte de etapa de Formula 1.

Weekend-ul trecut, etapa de la Mugello a coincis cu comemorarea morții lui Salom, eveniment ce a venit în continuarea unei alte tragedii, dispariția lui Nicky Hayden. Etapa spaniolă nu va ocoli aceste momente solemne, atmosfera rămânând apăsătoare și din păcate nici desfășurarea evenimentului Isle of Man nu aduce vești prea bune, atât britanicii cât și olandezii fiind întristați de cele 3 decese recente.

AȘTEPTĂRI ÎNAINTE DE CURSE

Principalul punct de interes va fi dacă specificația #70 a gumelor Michelin  va aduce în continuare avantaje celor de la Yamaha, așa cum se speculează încă din Argentina și celor de la Ducati, sau Honda va schimba setup-ul la motociclete și se va adapta mai bine la aceste pneuri.

Yamaha și Ducati sunt favoritele clare în Catalunya, plusând și cu echipa Tech3, unde Zarco amenință cu un podium, dar pot veni surprize și din partea beneficiarilor șasiurilor GP16 precum Alvaro Bautista, Scott Redding sau Hector Barbera, ultimii doi trebuind să înceapă să aducă rezultatele echipelor pentru care concurează. Din tabăra Ducati se arată încrezător și Jorge Lorenzo, care într-un test recent organizat de constructorul bolognez a fost cel mai rapid dintre piloți.

Ochii fanilor spanioli vor fi ațintiți spre echipa Repsol Honda, de unde se așteaptă o creștere de performanță după problemele întâmpinate în Italia. Marquez și Pedrosa au avut rezultate excelente în trecut pe circuitul Montmelo, fiind practic obligați de pozițiile din clasament să lupte cel puțin pentru podium în cursa de duminică.

Noutăți tehnice vor veni și de la Suzuki, care va aduce un șasiu nou, performanțele lui Andrea Iannone putând lua o turnură pozitivă dacă va rămâne concentrat la pregătirea cursei și nu la atracțiile din paddock. De asemenea și Aprilia va continua să aducă noi componente pentru prototipul RS-GP.

La Moto2, singurul spaniol care contează în lupta pentru victorie este Alex Marquez, fratele mai mic al lui Marc trebuind să se concentreze pe recuperarea deficitului de puncte ce îl separă de Franco Morbidelli și Thomas Luthi.

Următorul spaniol în clasament este Xavi Vierge, care în etapa italiană a lipsit în urma unei accidentări din calificări. Sperăm la o revenire pentru cursa spaniolă și o eventuală luptă cu piloții KTM și Suter, pentru un loc cât mai aproape de podium. Așteptări mai mari vor fi și din partea lui Jorge Navarro, care pentru moment a acumulat doar 13 puncte în cursele disputate.

La Moto3, lucrurile se prezintă bine pentru piloții spanioli care au reprezentanți pe primele două locuri în clasament, Joan Mir și Aron Canet, în timp ce Jorge Martin a căzut până pe locul 7 la general după ultimele nereușite din curse. În cursa Moto3 nu este exclus să vedem un podium integral spaniol.

Foto: freepik