formula-1

sursa foto: www.buffalo.edu

În urmă cu puţin timp, mai exact acum 3 săptamâni, pilotul spaniol al echipei Ferrari si fostul campion mondial în Formula 1, Fernando Alonso, a câștigat Marele Premiu al Cataluniei apropiindu-se la doar 17 puncte de campionul en-titre și aparent invicibilul Sebastian Vettel în clasamentul general al piloților. Un rezultat excelent pentru iberic, pentru coechipierul său Felipe Massa (locul 3), precum și pentru cea mai veche și cea mai titrată echipă din F1, Ferrari.

Toata lumea s-ar fi așteptat ca presa și fanii Marelui  Circ să vorbească despre revenirea Scuderiei Ferrari după un sezon 2012 relativ dezamăgitor sau despre lupta tot mai strânsă de la vârful ierarhiei piloților. Totuși, principalul subiect abordat chiar și de Alonso au fost…cauciucurile. Noul model de anvelope produse de producatorul italian Pirelli a transformat Formula 1 într-o competiție a măiestriei de a menaja anvelopele. În timp ce piloții se află oricum sub o presiune excesivă  de a nu uza prematur anvelopele, în cască inginerii de cursă strigă cât îi țin plămânii “ai grijă de cauciucuri!!”. Pilotul britanic Jenson Button, renumit de altfel pentru stilul său cerebral de pilotaj, povestea siderat că a fost total derutat de inginerul său care, pe parcursului cursei, a avut o singură obsesie. Ei bine ați ghichit: era vorba tot de firavele cauciucuri. Cândva cea mai captivanta competitie sportiva din motorsport, Formula 1 a devenit competiția bătrânicilor stresate să nu uzeze prematur anvelopele.

În timpul unei curse pe parcursul căreia care s-au efectuat 79 (!?) de opriri la boxe (jumătate dintre monoposturile aliniate la start au efectuat câte 4 opriri, inclusiv cel condus de Alonso) căscatul este inevitabil în rândul spectatorilor și telespectatorilor. Am crezut că le-am vazut pe toate atunci cand pilotul britanic Lewis Hamilton declara la sfârșitul Grand Prix-ului din Malaiezia că își cere scuze față de colegul său Nico Rosberg pentru ca a terminat cursa înaintea sa (n.a. – lui Rosberg i se interzisese prin ordin de echipă  să-l depășească pe coechipierul său britanic deși acesta din urmă fusese mai rapid). Mai lipsea ca din culise să își facă apariția Rosberg cu ochii în lacrimi, cei doi să se îmbrătiseze emoționați, iar din spatele unui paravan sa apară Andreea Marin sau Raluca Moianu pentru a consfinți împăcarea.

În aceste condiții devine clar faptul că epoca romantică a Formulei 1 a apus. Cei care își amintesc (sau cei care au curiozitatea de a cauta pe youtube) duelul legendar dintre Gilles Villeneuve (Ferrari) si René Arnoux (Renault) din Marele Premiu al Frantei de la Dijon (din 1979) în care cei doi piloți au mers la limită timp de mai multe tururi și s-au depasit prin manevre ce pot fi catalogate drept nebunești, pot fi siguri că cei doi nu se gandeau la conservarea anvelopelor (un indiciu in acest sens fiind fumul alb și dens care ieșea din ele când piloții frânau în ultima secundă pentru a-și crea un avantaj). Duelurile dintre Prost si Senna, Mansell si Piquet (reamintind doar câteva rivalități de notorietate) rămân drept secvențe istorice în memoria colectivă a iubitorilor de motorsport și reprezintă chintesența noțiunii de competiție.

Facem un salt în timp…12 mai 2013..Marele Premiu al Cataluniei. Un inginer de cursa țipă în casca lui Jenson Button: „Temperatura anvelopei este prea ridicată. Intră mai lent în șicana următoare”.  Inginerul dixit, pilotul facit și iată cum un monopost F1 parcurge un tur de cursă cu 2 secunde mai lent decât un monopost de GP2 (o clasă inferioară) si cu doar câteva secunde mai rapid decât unul de GP3, iar unii piloți se uită în oglinda retrovizoare si speră ca pilotul care se apropie amenințător din spate are anvelopele cel puțin la fel de uzate și un inginer stresat care îl îndeamnă să nu (Doamne Ferește!) depăseașcă. Important este însă ca anvelopele să fie menajate… Așadar, încet ușor, domol. Cine se grabește?.. Poate doar Pirelli pentru a remedia problema începând cu Marele Premiu al Canadei de la sfârşitul acestei săptămâni.

Foto: freepik