Germania pregateste concurenta pentru gigantul american Tesla. Terra E este numele unui consortiu de companii care isi propun lansarea unei fabrici de baterii Lithium-Ion care sa rivalizeze cu Gigafactory, lansat recent de catre americanii de la Tesla, de altfel un proiect extrem de ambitios.
Cinci locatii sunt candidate pentru alegerea locatiei noii fabrici, acestea fiind situate atat in Germania cat si intr-una dintre tarile vecine. Noua fabrica va avea o capacitate de productie de 34 Gigawati-ora pe an, adica o capacitate echivalenta cu cea a Gigafactory.

Numele din spatele Terra E

Partenerii fondatori la start-up ai Terra E sunt BMZ Holding GmbH, primul fabricant european de module de baterii industriale, Dr Ulrich Ehmes, fost PDG la Leclanché SA, specialistul elvetian in materie de baterii si Holger Gritzka, pana de curand CEO-ul furnizorului de solutii de inginerie si sisteme ThyssenKrupp. Gritzka va fi, de altfel si CEO-ul noului proiect, Terra E.

Potrivit CEO-ului Terra E Holding, Holger Gritzka, consortiul este alcatuit din 17 companii germane si beneficiaza de asemenea si de sustinerea guvernului de la Berlin. Proiectul va debuta in ultimul trimestru al anului 2019 si va ajunge la o capacitate totala in 2018, potrivit declaratiilor lui Gritzka.
In ceea ce priveste oportunitatile de afaceri, accentul se va pune pe pietele din industrie si electro-mobilitate, care vor fi abordate cu diferite forme de baterii.

Sustinerea lui Merkel

Potrivit lui Gritzka, unii dintre membrii consortiului Terra E ar putea deveni de asemenea si clientii sai.
Proiectul, care a castigat subventii in valoare de 5.2 milioane de euro din partea Ministerului Educatiei si Cercetarii din Germania, va avea nevoie de inca un miliard de euro pana la finalizare, a spus CEO-ul.

Terra E va cauta investitori strategici, care sunt atrasi de cercetarea subventionata de guvern care este implicata in tehnologia Terra si de sprijinul oferit companiei de catre Cancelarul german Angela Merkel, a spus Gritzka. In luna mai, Merkel a inaugurat o alta fabrica in valoare de 500 de milioane de euro care asambleaza unitati Lithium – Ion de stocare a energiei pentru Daimler AG, producatorul masinilor de lux Mercedes-Benz si Maybach.

Productia de baterii Lithium-Ion – perspective

Fabrica de baterii este cel mai recent semn ca industria Germaniei, motorul din spatele uneia dintre cele mai mari patru puteri economice ale lumii, se indreapta catre un nou stadiu in revolutia energetica. Bateriile Lithium – Ion pot ajuta la stabilizarea fluxurilor intermitente de energie eoliana si solara in retelele de electricitate. De asemenea, sunt proiectate in asa fel incat sa alimenteze milioane de masini electrice, care se asteapta sa iasa de pe liniile de productie din Germania in urmatorii zece ani.
“Trebuie sa fim mai buni in procesul tehnologic decat competitorii nostri, mereu cu un pas inainte” a spus Gritzka, care a subliniat ca Terra E va conta pe tehnologia competitiva a Germaniei in manufacturarea robotilor si produselor automatizate, pentru a produce bani.
Capacitatea globala de a produce baterii ar trebui sa se dubleze pana in 2021, ajungand la 278 de Gigawati-ora, de la aproximativ 103 in cel de-ai doilea sfert al acestui an, potrivit Bloomberg New Energy Finance.
Producatorii asiatici de electronice, printre care sud-coreenii de la LG si Samsung, controleaza in acest moment piata de baterii Lithium-Ion. Tesla va deveni producatorul numarul 2 de baterii din lume, dupa ce va termina de construit uriasul Gigafactory din Nevada, care va produce 35 de Gigawati-ora si care a costat 5 miliarde de dolari, potrivit Bloomberg. Ca atare, Terra E va pleca in cursa de pe a treia pozitie, insa avand sanse foarte mari sa devina lider pe segment.

Bateriile Lithium – Ion si avantajele lor

Comercializata pentru prima oara de catre Sony Energitech in 1991, bateria Lithium-Ion ocupa astazi un loc predominant pe piata electronicelor portabile. Principalele sale avantaje sunt o densitate mare a energiei specifice si volumice, dar si absenta efectului de memorie.
O baterie Lithium-Ion este compusa din mai multe celule conectate in serie si in paralel, in functie de tensiunea si de exigentele aparatului.
Bateria Lithium – Ion este extrem de folosita in acest moment in productia de laptopuri, tablete, telefoane mobile si materiale de bricolaj. In ultimii ani acest tip de baterie este de asemenea foarte utilizat in constructia masinilor electrice.
Avantajele unei astfel de baterii sunt reprezentate de greutatea redusa, dar si de densitatea mare a energiei, datorita Lithiului, care are un raport foarte bun intre greutate si potential electric. Spre deosebire de acumulatorii pe baza de nichel, bateriile Lithium – Ion nu au niciun efect de memorie si nu necesita intretinere. In plus, au o rata de autodescarcare slaba, intre 5 si 10% pe luna.
Tehnologia stocarii electricitatii prin baterii reprezinta viitorul si mai mult decat atat, un viitor in care putem vorbi despre un consum economic de energie.
Ea raspunde constrangerilor unei retele electrice in care predomina sursele de energie regenerabile, intermitente, deschizand drumul reducerii amprentei de carbon a activitatilor de transport, prin electrificarea lor. In ultimii ani au fost facute in acest sens, tot mai multe progrese in ceea ce priveste performata si costul fabricarii masinilor electrice, datorita echipamentelor electronice portabile si a dezvoltarii solutiilor Lithium – Ion.

Foto: freepik