ford-craiova2

sursa foto: www.forcegt.com

Un curent de entuziasm debordant a cuprins presa auto din România după publicarea în cotidianul german Bild, citat de Agerpres, a unei știri privind mutarea parțială a producției modelului Fiesta la fabrica Ford din Craiova începând din 2017.

Conform Bild, Ford ar urma să transfere din fabrica de la Köln către cea din Craiova, o parte din producţia celui mai bine vândut model din gama sa europeană, Fiesta, pentru a reduce costurile în contextul pierderilor semnificative înregistrate de Ford Europe pe fondul vânzărilor tot mai slabe de pe vechiul continent. Relocarea parțială a producției din Köln la Craiova ar urma să genereze o reducere semnificativă a costului de producție pentru Ford deoarece cheltuielile pentru energie și forța de muncă sunt mult mai mici în România decât în Germania. Mutarea ar urma să ducă la concedierea a aproximativ 1000 de angajați din Germania, principalii vizați fiind lucrătorii din tura de noapte care câștigă cu aproximativ 500 de Euro mai mult decât cei din tura de zi.

Știrea trebuie însă analizată cu multă precauție ținând cont de mai mulți factori ce țin atât de Ford cât și de paradoxurile societății românești. Totodată, trebuie subliniat faptul că Ford a confirmat că analizează implementarea unor măsuri de eficientizarea costurilor, dar nu a vorbit în mod clar despre mutarea producției de Fiesta la Craiova. Mai întâi, trebuie luată în considerare gestionarea de către Ford a relației cu sindicatele germane în contextul concedierilor preconizate la fabrica Koln unde Ford produce diferite modele încă din anii 30.

S-ar putea produce o reeditare a episodului în care finlandezii de la Nokia au mutat producția de la Bochum la Cluj iar retorica “est-europenii ne invadează țara și ne fură slujbele” ar deveni mai virulentă. Nu trebuie neglijată nici lipsa de consecvență a guvernanților români, deoarece este greu de crezut că Ford nu va condiționa mutarea producției celui mai popular model al său de disponibilitatea unei infrastructuri de transport modernizate (a se citi o autostradă care să lege Craiova de culoarul european). La cum se schimbă prioritățile privind construcțiile de autostrăzi în România, este posibil ca, atât fabrica Ford din Craiova cât și cea Renault din Pitești să rămână fără producție. Aviz guvernatorilor pasionați de “autostrada de mare interes” București – Alexandria.

ford-craiova1

sursa foto: www.craiovaforum.ro

O altă întrebare importantă mai ales pentru inginerii și lucrătorii de la Craiova este: dacă din 2017 producem Fiesta, până atunci ce producem? Întrebarea este cu atât mai relevantă în condițiile în care Ford tocmai a anunțat o nouă înghețare temporară a producției modelului B-Max, timp de cinci zile lucrătoare în luna martie, respectiv trei zile lucrătoare în aprilie. Deși B-Max se vinde binișor în Europa, este clar faptul că uzina de la Craiova lucrează la capacitate redusă, fiind de altfel singura dintre uzinele Ford din Europa care produce un singur model. Cum Ford încearcă să-și reducă pierderile, este foarte greu de crezut că ar putea irosi resursele de producție de la Craiova (care pot susține producția a 300,000 de unități) lăsând fabrica neutilizată timp de peste o lună pe an (cum s-a întâmplat în 2013).

S-a vehiculat teoria producției modelului de clasă supermini Ka în România, însă acesta are volume prea mici în prezent, gestionate ușor de fabrica Fiat din Tychy, Polonia. Cea mai plauzibilă teorie ar putea fi producția unui model bazat pe platforma Fiesta (platformă pentru care este optimizată linia de producție de la Craiova). Aici intră în scenă un model de crossover compact puțin cunoscut pe piața europeană. Ecosport face parte din înfloritorul segment al crossoverelor compacte iar noua generație se bazează pe platforma Fiesta B2E. Motorizarea sa de bază va fi motorul EcoBoost de 1 litru si 120 de cai putere, produs și el la Craiova. Deocamdată, Ecosport va fi produs la fabrica din Chennai în India începând din martie, însă faptul că a fost conceput ca un automobil global ne spune că va fi adus și pe piața din Europa, unde Nissan Juke a deschis apetitul clienților pentru acest tip de automobile. Așadar, există motive de optimism pentru fabrica din Craiova, însă optimismul trebuie să fie unul rezervat. De ce? Pentru că trăim în România și orice este posibil.

Foto: freepik