Federația Internațională de Automobilism (FIA) a decis interzicerea comunicațiilor dintre echipele tehnice din Formula 1 și piloți. Este vorba doar de comunicarea datelor privind performanțele monopostului sau evoluția performanței pilotului comparativ cu adversarii sau coechipierii săi. Toate aceste mesaje radio vor reprezenta încălcări ale regulamentului începând cu Marele Premiu al statului Singapore care are loc la 21 septembrie. Piloții vor putea totuși vizualiza în continuare o serie de date technice importante prin intermediul displayului LCD amplasat pe volan.

Noul regulament va interzice comunicarea prin radio a următoarelor categorii de informații:

 Informații privind starea tehnică a frânelor sau anvelopelor;

 Comunicările pe baza codurilor interne cum ar fi MIX 5 sau FUEL 2, prin care piloţilor li se indică modificarea unor setări importante ale monoposturilor;

 Comunicările privind încălzirea pneurilor sau sincronizarea cutiei de viteze în timpul turului de formare.

 Comunicările privind consumul de carburant;

FIA

 Logica acestor decizii este respectarea articolului 20.1 din regulamentul sportiv al FIA care stipulează că „pilotul trebuie să conducă monopostul de unul singur fără asistență de vreun fel”. Măsura vine ca urmare a temerilor privind natura comunicărilor din timpul cursei dintre inginerii de cursă și piloți care îi fac uneori pe cei din urmă să pară niște marionete în spatele volanului. Piloților li se spun cum să conserve anvelopele, când e momentul optim să atace sau când li s-au supraîncălzit frânele. Este de notorietate un exemplu de astfel de situație din acest sezon cînd Nico Rosberg i-a solicitat inginerului său de cursă sfaturi privind stilul de condus pe care să-l adopte. Și astfel de situații au existat în cazul mai multor piloți, lupta dintre Rosberg și coechipierul său de la Mercedes, Lewis Hamilton, fiind scena frecventă a unor astfel de scene. Echipele vor avea în continuare posibilitatea de oferi date piloților în timpul pit-stopurilor privind strategia de cursă sau siguranța.

Deși această decizie reprezintă un pas important într-o direcție bună, ambiguitatea definiției conceptului de “performanță” lasă loc de intepretări și va provoca în mod sigur dispute. Chiar și după ce FIA va clarifica ce este și ce nu este permis, echipele vor găsi moduri de a dribla regulamentele cel mai probabil prin utilizarea unor coduri care să înlocuiască comunicațiile interzise. Totodată, trebuie luată în seamă suprapunerea parțială a conceptelor de performanță, strategie de cursă și siguranță – datele privind uzura pneurilor sau starea frânelor pot fi incluse și în categoria informațiilor importante pentru siguranță așă că regula ar putea fi greu de impus în toate situațiile.

Marele Premiu al statului Singapore va oferi cu siguranță o imagine mai clară asupra fezabilității adoptării acestei reguli, dar FIA trebuie să acționeze cu multă precauție pentru a nu transforma o regulă bună pentru percepția acestui sport într-o capcană și o sursă permanentă de controverse și contestații.

 

 

Foto: freepik