cutie automata de viteze

Cutia de viteze automată a apărut în Statele Unite ale Americii în anii 30 deoarece producătorii de automobile doreau să elimine necesitatea schimbării manuale a vitezelor, operațiune care pe atunci era mult mai anevoioasă pentru șoferi. Inițial, Cadillac a spart gheața cu o transmisie tip syncromesh, iar în anii 40, General Motors a democratizat transmisia automată, lansând cutia Hydra-Matic, la început pe marca de volum Oldsmobile (dotare opțională la prețul de 57 de dolari) iar apoi pe modelele Buick și Cadillac (prețul variind între 125 și 200 de dolari). Deși schimbau treptele mai lent decât traversează un bătrânel parcul Cișmigiu, cutiile produse de GM au devenit imediat foarte populare pe piața nord-americană dovedindu-se fiabile și extrem de confortabile pentru utilizarea cotidiană. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, o cutie Hydra-matic a fost utilizată cu succes pentru transmisia tancului Stuart M5, iar în anii 50 au fost lansate multe produse echivalente de la concurenții GM, transmisia automată devenind nelipsită de pe majoritatea automobilelor vândute în SUA (de obicei în configurația cu 4 trepte).

Rezervată inițial automobilelor din clasa de lux (chiar și Bentley și Rolls Royce au cumpărat licența pentru utilizarea Hydra-Matic) transmisia automată a evoluat rapid și a devenit o solutie viabilă pentru orice tip de autoturism. Pierderile de putere semnificative și lentoarea schimbării treptelor de la primele modele au fost date uitării odata cu introducerea soluțiilor moderne bazate pe controlul computerizat al sistemelor hidraulice și electromotoarelor din cutie. În urmă cu un deceniu, Volkswagen a revoluționat transmisia automată introducând cutia automată cu dublu ambreiaj DSG (Direct Shift Gearbox). DSG-ul utilizează două ambreiaje pentru a transfera cuplul motor cât mai rapid în cutia de viteze. Un arbore de intrare transmite mișcarea treptelor impare (1, 3, 5, 7) iar cel de-al doilea treptelor pare (2, 4 și 6) și treptei de marșarier (R). DSG-ul reușește timpi de schimbare a treptelor foarte buni, fără pierderi de putere sau ezitări, reușind să îmbine sportivitatea şi consumul redus, specifice transmisiilor manuale, cu atât de apreciatul confort al transmisiilor automate.

Nissan oferă ca alternativă transmisia CVT (cu variație continuă) soluție care oferă eficiență maximă prin menținerea motorului în zona optimă de turație. CVT-ul variază raportul de transmitere într-o plajă de turație prestabilită ca și cum ar dispune de un număr nelimitat de trepte de viteză. Deși adept al cutiilor automate clasice, Mercedes nu a ezitat să intre pe piață cu un model revoluționar: transmisia cu dublu ambreiaj 7G –DCT. Aceasta oferă un demaraj rapid, schimbare lină a treptelor de viteză și posibilitatea shimbării manuale a treptelor pentru  un stil sportiv de conducere. BMW, automobilul cu ADN sportiv prin excelență, a promovat până în prezent cutiile manuale. Însă transmisia automată oferită în prezent de constructorul bavarez utilizează cinci ambreiaje multidisc pentru a oferi șoferului o experiență perfectă la volan și o trecere rapidă prin toate cele 8 trepte ale cutiei. Și dacă cele 8 trepte oferite de cutia celor de la BMW vi se par puține, producătorul ZF a dezvoltat pentru Range Rover Evoque, modelul 9HP, o transmisie automată cu 9 trepte pentru reducerea turației motorului la rularea pe autostradă.

Toate aceste soluții tehnice oferă confort maxim și consum minim, dar și timpi de schimbare a treptelor măsurați în milisecunde. Chiar și pe piața europeană unde doar 20% dintre mașinile vândute în prezent sunt dotate cu transmisii automate, mentalitățile cumpărătorilor încep să se schimbe pentru că progresul tehnic și avantajele cutiei automate au înlăturat dezavantajele vechilor concepte și este tot mai dificil, până și pentru cei mai înverșunați adepți au transmisiilor manuale, să nu-și reanalizeze opțiunile.

Foto: freepik