Până nu demult, automobilele diesel făceau legea pe piața din Europa datorită consumului lor redus si emisiilor reduse de CO2. Totuși, studiile de specialitate au arătat că balanța se va înclina decisiv în favoarea agregatelor pe benzină sau hibride în perioada următoare. Epoca dieselului se apropie de apus în primul rând din cauza implementării normelor de poluare tot mai stricte Euro 6 și Euro 7. Deocamdată, propulsoarele pe motorină se încadrează fără probleme în standardele privind emisiile de CO2, însă dezvoltarea acestora pentru standardul Euro 7 va duce la costuri foarte mari pe care constructorii le vor transfera clienților. Costul unei versiuni pe motorină va crește așadar exponențial în vreme ce diferența de consum față de variantele pe benzină este tot mai mică concomitent cu eficientizarea semnificativă a acestora din urmă. Totodată, nu trebuie neglijată nici creşterea preţului motorinei la pompă care va afecta în mod negativ rentabilitatea agregatelor diesel. Greutatea ridicată a motoarelor diesel reprezintă un alt mare dezavantaj într-o perioadă în care producătorii se luptă pentru a înlătura orice gram de masă inutilă de pe automobile pentru a obține o economie de combustibil și o eficiență superioare modelelor din generațiile precedente.

diesel

Oficiali ai Ford, BMW sau Audi au confirmat și ei faptul că tehnologia motoarelor pe benzină are un potențial imens de dezvoltare rapidă pentru perioada următoare mai ales când vine vorba de utilizarea alături de un motor electric pentru soluții de propulsie hibridă.

În Europa, peste 56% dintre automobilele comercializate sunt mașini cu motoare diesel. Pe unele piețe precum Spania, Germania sau Franța vorbim de proporții covârșitoare ale mașinilor diesel. În Franța de exemplu aproximativ 80% dintre automobile sunt dotate cu motoare diesel. Conform agenției Reuters, vântul schimbării vine însă tocmai din Franța. În acest sens, Primul Ministru al Franței, Manuel Valls, a declarat că guvernul din Hexagon va implementa începând cu 2015 un sistem de identificare care va clasifica automobilele în funcție de gradul de poluare pe care îl generează. Astfel, autoritățile locale vor putea restricționa accesul automobilelor foarte poluante în orașe. Valls a continuat prin a spune: „În Franța am preferat mult timp mașinile cu motoare diesel. Am greșit și intenționăm să remediem această eroare în mod progresiv, inteligent și pragmatic.” Concomitent, guvernul francez va merge pe o stimulare fiscală în tentativa de a-și orienta cetățenii către automobile mai prietenoase cu mediul: guvernanții francezi vor revizui bugetul pentru 2015 și vor taxa motoarele diesel mai dur decât înainte. Astfel, se va elimina un alt avantaj pe care motoarele diesel îl aveau în fața motorizărilor pe benzină, cel puțin pe piața din Franța. Guvernul francez intenționează să mărească și acciza pe motorină cu aproximativ 2 eurocenți pe litru, măsură care va aduce aproximativ 807 milioane de euro Trezoreriei statului francez în 2015.

Valls a mai precizat că guvernul francez elaborează în prezent un plan pentru a extinde programul de subvenții pentru șoferii care doresc să-și schimbe automobilele diesel vechi cu un automobil nou dotat cu un sistem de propulsie hibrid sau pe benzină. Ministrul Energiei, Segolene Royal, a anunțat și ea la mijlocul acestui an că șoferii care își vor casa automobilul diesel vechi pentru a cumpăra un automobil electric vor primi un bonus de până la 10,000 de euro.

Semnul dat de autoritățile franceze este unul extrem de important și va fi probabil urmat și de autoritățile din alte țări europene mai ales în contextul în care doi mari producători europeni, BMW și AUDI au anunțat că își vor consolida angajamentul față de dezvoltarea automobilelor cu motoarele plug in hybrid, urmând să investească tot mai puține resurse în dezvoltarea motoarelor diesel.

 

 

Foto: freepik