Google, Tesla și o mulțime de alți producători de automobile lucrează de zor la noile automobile autonome care vor circula pe străzi în condiții de maximă siguranță și vor permite șoferului să se bucure de călătorie fără stres sau oboseală. Cei care adoră condusul și se bucură să tureze motorul, să schimbe vitezele manual și să abordeze sportiv un drum virajat de munte se tem deja că șoferul de azi este o specie pe cale de dispariție.

hero-own

Dar, privind automobilul contemporan, nu putem să nu recunoaște că tehnologiile moderne de azi au preluat deja multe din atribuțiile care în mod clasic îi reveneau șoferului. La urma urmei o cutie secvențială sau una cu dublu ambreiaj schimbă treptele mult mai rapid decât cel mai priceput șofer. Sistemele de monitorizare a distanței față de vehiculul din față reacționează mult mai rapid decât șoferii (care în ziua de azi își butonează excesiv gadgeturile) și frânează pentru a preveni un accident. Sistemele de avertizare și monitorizare a unghiului mort au ochi acolo unde privirea șoferului nu ar putea ajunge niciodată evitând la rândul lor accidente. ABS-ul și ESP corectează prompt orice tendință de sportivitate exagerată sau orice manevră nepricepută a celui de la volan. Următorul pas nu poate fi decât un progres natural al acestor tehnologii. Un mediu sigur, monitorizat permanent de o multitudine de senzori performanți și o serie de sisteme active care nu doar corectează ci și previn situațiile periculoase.

Ne place sau nu, cauza principală a accidentelor rămâne comportamentul iresponsabil și imprevizibil al șoferilor. Factorul uman este tot mai distras de sistemele de infotainment de la bord, de smartphone-ul prin intermediul căruia menține în permanență legătura cu prietenii sau cu locul de muncă. În aceste condiții, executivii de la Apple susțin că automobilul trebuie să devină la rândul său un device, device-ul suprem. Și aici intervine nevoia ca șoferul să predea sarcinile din trecut unui sistem care este tot timpul atent la drum și nu este distras nici de un smartphone nici de o conversație pe mobilul ținut cu umărul la ureche. Așa cum spunea și Elon Musk, proprietarul Tesla, în această lume a distracțiilor, nu poți permite ca o mașină letală de 2 tone să fie condusă de un om.

Oricât ne-ar plăcea condusul, trebuie să admitem că pentru a circula în siguranță și chiar pentru a ajunge mai repede la destinație (automobilul autonom va fi conectat la sistemele de monitorizare a traficului) este nevoie de un ecosistem dominat de automobile autonome. Degeaba avem 20% automobile autonome care rulează în deplină siguranță dacă celelalte 80% reprezintă bombe cu ceas gata de detonare în orice moment.

Foto: freepik