Cu totii auzim zgomote in mod constant, dar un sunet ciudat al masinii poate fi o adevarata surpriza. Problema cu zgomotele ciudate ale masinii este ca pot fi semne ale unor probleme si ca sunt in general precursoarele unor drumuri desul de costisitoare la service. Iata de ce este extrem de util, in acest context, sa fii capabil sa identifici aceste zgomote si sa le descrii cat mai concret mecanicului tau. Astfel vei reusi sa economisesti si timp si frustrari.

O problema de sunet

Prima etapa este sa gasesti raspunsuri la urmatoarele intrebari:

  • De unde se aude zgomotul? Un pasager care sta in spate te poate ajuta sa afli exact
  • Cand se aude zgomotul? Cand se misca masina, cand franezi, cand virezi, cand schimbi viteza, cand e cald sau frig, cand e umed sau cand e uscat?
  • Ai observat si alte simptome, cum ar fi vibratia resimtita in volan sau in pedale sau mirosuri neobisnuite?
  • Zgomotul este permanent sau intermitent?

Acum ca ai identificat toate aspectele fundamentale ale zgomotului, e momentul sa te gandesti ce ar putea insemna, in functie si de locul din care provine.

Sub capota

Un sunet ascutit sau un scartait puternic – daca acest sunet este intermitent dar devine din ce in ce mai rau, ar putea fi vorba despre o curea de transmisie uzata sau slabita. De asemenea, e posibil sa existe o problema la aerul conditionat, la servodirectie sau la pompa de apa.
Un marait sau o tanguiala – poate indica faptul ca unul dintre accesoriile masinii cedeaza. Un marait atunci cand pornesti masina ar putea de asemenea indica faptul ca sistemul de servodirectie necesita o verificare, de pilda pentru a asigura nivelul adecvat de lichid sau starea lichidului.

Un troncanit – un troncanit mecanic venit din interiorul motorului ar putea insemna ca ai nevoie de ajustari sau de intretinere la comanda supapelor motorului, sau ca uleiul de motor necesita verificare sau schimbare.

Un suierat sau un fluierat inseamna in general o scurgere la furtunul de vacuum. Un fluierat foarte ascutit venind din zona alternatorului ar putea sugera ca acesta necesita intretinere.
Un fluturat – acest zgomot ar putea insemna ca o curea de transmisie se dezmebreaza. Verific-o imediat.

Sub masina

O lovitura – daca auzi acest sunet atunci cand schimbi viteza, poate fi o problema la cutia de viteze sau la ambreiaj. Daca auzi o lovitura cand schimbi viteza, mai ales daca se cupleaza cu dificultate in treapta de viteza aleasa, poate fi vorba despre o problema la cutia de viteze. Daca auzi acest zgomot la reducerea vitezei, poate avea legatura cu articulatiile de viteza constanta (CV).

Zornait – acest zgomot indica in general componente slabite ale sistemului de evacuare, sau un convertor catalitic cu probleme.
Un vaiet – in timp ce masina este in functiune, acest zgomot ar putea indica pinioane uzate in transmisie, posibil in diferential. De asemenea, poate insemna ca fluidele diferentialului au nevoie sa fie completate sau inlocuite.
Ticait – daca auzi acest sunet cand opresti motorul, este probabil doar ceva cauzat de racirea sistemului de esapament.

Cauciucurile si suspensia

Batut, tacanit sau huruit – daca oricare dintre aceste sunete provine de la cauciucuri sau de la suspensie atunci cand mergi cu o viteza de peste 60 km/h poate fi vorba despre o articulatie de viteza constanta uzata. Daca auzi acest sunet la viteze mici, mai ales cand virezi, cauza ar putea fi un rulment slabit de la roata, care poate fi gata sa cedeze.

Scartait – acest zgomot la suspensie ori de cate ori treci peste o denivelare inseamna in general ca tampoanele de cauciuc care atenueaza vibratia in sistemul de suspensie sunt uzate sau uscate. Acest zgomot poate, de asemenea, insemna ca amortizoarele au nevoie de verificare.
Un click – daca acest sunet isi schimba frecventa atunci cand schimbi vitezele, exista sanse sa ai obiecte straine blocate intr-un cauciuc sau oprite probabil intre o roata si frana sau o piesa din sistemul de suspensie.

Suierat – o anvelopa care suiera la viteza mare ar putea indica o problema de aliniere a rotii. De asemenea, poate insemna ca un amortizor uzat permite rotii sa se miste usor. Sunetul poate fi insotit de o vibratie in volan.

Franele

Un scartait – acesta este un zgomot comun al franelor, care inseamna in mod frecvent ca ai ajuns la indicatorul metalic de uzura, semn ca e momentul sa schimbi placutele de frana. De asemenea, acest sunet poate insemna ca o frana taraste, ceea ce poate fi un semn ca are nevoie de service.

Lovitura – o lovitura cand franezi inseamna ca una sau mai multe piese ale sistemului de franare este slabita. Necesita verificare imediata.

Macinare – un zgomot foarte puternic de macinare indica un contact metal pe metal, care in general inseamna ca placutele de frana sunt uzate. Inca o data, mergi imediat la service pentru verificarea sistemului de franare.

De asemenea, daca vehiculul nu a fost condus de o perioada lunga de timp, acest zgomot poate fi determinat de rugina discurilor de frana, care poate fi indepartata in timp, conducand in mod sustinut. Acest zgomot poate fi insotit si de trepidatii la franare.

Foto: freepik