Infiniti Red Bull Racing RB9 Launch

După o primă sesiune de teste nereușită, Renault, furnizorul de motoare pentru echipele de Formula 1 Red Bull, Lotus, Toro Rosso și Caterham, privește cu optimism spre viitor, declarând că inginerii săi au lucrat non-stop pentru remedierea problemelor tehnice ieșite la iveală în Spania.

Înaintea următoarei sesiuni de teste din Bahrain, inginerul șef al Renault, Remi Taffin, a declarat că aceste probleme au părut mai grave decât sunt în realitate, încercând să minimalizeze lipsa de fiabilitate a propulsoarelor turbo dezvoltate de francezi. În sezonul 2014, tocmai fiabilitatea motorizărilor va fi un element cheie pentru succes, iar Taffin a recunoscut că producătorul francez  “a rămas un pic în urmă față de programul stabilit”.  Cei de la Renault sunt însă conștienți că nu-și permit să rămână vreo clipă în urmă, deoarece rivalii de la Mercedes și Ferrari au înregistrat rezultate foarte bune în testele pre-sezon, propulsoarele lor dovedindu-se deopotrivă rapide și fiabile. Taffin a declarat că se așteaptă ca motoarele Renault să funcționeze în parametrii optimi la testele din Bahrain, fapt ce le-ar permite echipelor motorizate de francezi să treacă la etapa optimizării reglajelor individuale, lucru imposibil de realizat până în prezent.

Întrebarea care vine natural este: vor reuși cei de la Renault să rezolve problemele motoarelor lor până la prima cursă a sezonului, Marele Premiu al Australiei de la Melbourne?

Francezii sunt de părere că până pe 16 martie (când va avea loc cursa) toate problemele vor fi remediate. Specialiștii susțin însă că cei de la Renault sunt un pic prea optimiști deoarece problemele motoarelor 1.6 Turbo (în configurație V6) nu sunt deloc simple. Trebuie subliniat că noile motorizări includ sisteme extrem de complexe pentru recuperarea energiei (motoare electrice care recuperează energia generată de puntea față și de turbină pentru a oferi un plus de putere). Toate aceste sisteme sunt integrate într-o arhitectură convergentă care include și baterii pentru stocarea energiei.

Ca și în cazul unui automobil hibrid normal, sistemele sunt controlate de un software dedicat pentru a funcționa eficient. Se pare că în cadrul sesiunii de la Jerez, Renault s-a confruntat cu probleme la partea de tehnică dar și la partea de software și, cel puțin deocamdată, doar carențele părții de hardware au fost remediate. Se pare că problemele de software sunt departe de a fi  fost rezolvate și francezii au continuat să testeze noi componente pe monoposturile Lotus și Torro Rosso. Faptul că Lotusul a mers fără probleme iar monopostul Torro Rosso nu, ne spune că soluțiile optime nu au fost încă găsite. S-ar părea că deficiențele părții de software duc la un control deficitar al componentelor mecanice generând oscilații importante ale trenului de rulare.

Marea provocare pentru Renault este să găsească soluții până la sfârșitul acestei luni când, în conformitate cu noul regulament, configurația motoarelor va fi finalizată și “înghețată” pentru limitarea costurilor de dezvoltare. Acest lucru înseamnă că, odată ce echipele își vor definitiva și prezenta configurația finală, nu vor putea opera modificări tehnice majore ulterior. Taffin susține însă contrariul declarând: “Dacă vom avea probleme de fiabilitate după ce finalizăm configurația tehnică a motorului, va fi mult mai dificil să facem schimbări, însă există o regulă care ne permite să schimbăm anumite piese din cauza problemelor tehnice”.

Într-un exercițiu de autosugestie, Taffin adaugă: “Dar noi nu spunem că avem o problemă majoră în ceea ce privește fiabilitatea. Avem componente bune. Individual, aceste componente funcționează bine. Acum trebuie doar să le facem să funcționeze bine împreună.” Pare simplu însă, în realitate, presiunea venită din partea echipelor, mai ales a campioanei mondiale en titre Red Bull, nu vor face misiunea ușoară pentru francezi.  Rămâne de văzut și dacă inginerii Renault vor reuși să extragă un nivel de performanță maxim din noile unități turbo. Pentru ca în Formula 1 nu este nevoie doar de motoare care funcționează, ci de motoare care livrează performanțe extraordinare. Iar în momentul de față, în cazul Renault există mai multe semne de întrebare decât certitudini. Răspunsurile vor veni cu siguranță pe 16 martie în Australia.

Foto: freepik