sisteme-de-navigatie1

Deși producătorii auto s-au tot chinut să implementeze cu succes sistemul HUD (Head Up Display) la bordul automobilelor pentru a ajuta șoferii să poate consulta informații utile fără a-și lua privirea de la drum, rezultatul a fost de fiecare data același: preț mare și utilitate redusă. Împrumutat din industria aeronautică, de la avioanele de vânătoare, sistemul HUD afișează în zona parbrizului din fața șoferului o serie de informații utile, cum ar fi viteza de deplasare, mesajele privind parametrii de funcționare sau alertele emise de sistemele de asistență la conducere. Ideea este ca toate informațiile importante să fie illustrate în așa numitul spațiu FoV (Field of Vision) – câmpul vizual din fața șoferului.

În 1988, General Motors a introdus acest sistem pe automobile, iar primul producător care a oferit o versiune îmbunătățită a fost BMW în 2003, sisteme similare fiind ulterior oferite de producători precum Lexus, Toyota, Citroen / Peugeot. Toate aceste sisteme au dezamăgit însă. De ce? Pentru un preț piperat, șoferul primea o grafică jalnică demnă de un televizor Cromatic din anii 80 și, în anumite momente (mai ales în soare puternic), trebuia să se chinuie să distingă cifrele și literele afișate pe HUD. Singura satisfacție era că șoferul se putea visa pilot de vânătoare, riscând totuși să intre în vreun pom de pe marginea drumului pentru ca sistemul mai mult îi distrăgea atenția decât îl ajuta.

Soluțiile cu adevărat practice, moderne și disponibile la un preț corespounzător par să vină de la producătorii de dispozitive de navigație și hi fi. Atât Pioneer cât și Garmin au lansat de curând două produse after-market cu grafică foarte bună (excelentă chiar în cazul Pioneer, grație sistemului digital de procesare a luminii) și o multitudine de funcții. Instalarea lor se face relativ ușor, acestea fiind alimentate prin cablu USB, iar indicațiile pentru navigație sunt ușor de urmărit, nefiind nevoie ca șoferul să-și ia privirea de la drum.

În cazul Garmin, vorbim de un dispozitiv dedicat navigației, al cărui preț de aproximativ 150 dolari este mult sub nivelul unui sistem de navigație OEM (Original Equipment Manufacturer), funcționalitatea și posibilitățile de actualizare a hărților disponibile fiind mult mai bune (dispozitivul poate prelua datele de navigație prin intermediul unei conexiuni Bluetooth de la un i-Phone sau smartphone ce rulează Android). La un preț apropiat de un sistem de navigație mediu de fabrică (aproximativ 599 de lire sterline) Pioneer NavGate oferă navigație turn-by-turn (CoPilot și iGo Primo), în paralel cu o serie de informații utile cum ar fi: ora estimată de sosire, distanța până la destinație, alerte privind radarele sau camerele de înregistrare ale poliției de pe traseu, alerte privind culoarea roșie a semaforului. Sistemul se montează foarte simplu prin intermediul unor clipsuri și oferă un contrast foarte bun datorită senzorilor care ajustează permanent luminozitatea display-ului în funcție de lumina ambientală.

În aceste condiții, producătorilor de automobile le va fi foarte dificil să justifice prețurile foarte mari (între 700 și 3000 de Euro) pentru sistemele originale de navigație. Poate doar sistemele foarte moderne care oferă și conectivitate la Internet și aplicații inovatoare să își mai merite prețul. Lansarea recentă a celor două dispozitive oferă alternative foarte interesante pentru șoferi și probabil va duce și la o scădere a prețului sistemelor originale de navigație disponibile, o situație similară înregistrându-se atunci când piața dispozitivelor GPS after market a cunoscut o dezvoltare fără precedent în urmă cu aproximativ 4 ani.

Foto: freepik