Carlos Solis, un american cu origini hispanice în vârstă de 35 de ani, aștepta să efectueze un viraj la stânga pentru a putea intra în complexul rezidențial din Houston unde locuia împreună cu soția sa. În acel moment, mașina sa, o Honda Accord produsă în 2002, a fost lovită ușor în partea frontală de un alt automobil care se deplasa din sens opus. Mașina lui Solis staționa, în vreme ce automobilul care l-a lovit avea sub 50 de km/h. În mod normal, Solis ar fi trebuit să scape din accident fără nicio zgârietură, mașina sa suferind pagube minore, iar el purtând centura de siguranță. Dar nu s-a întâmplat asta. Bărbatul de 35 de ani a fost ucis în mod violent când airbagul defect al mașinii a explodat la declanșare și a proiectat o bucată de metal în zona gâtului șoferului, secționându-i artera carotidă.  Carlos Solis s-a stins din viață sub ochii fratelui său mai tânăr și ai vărului său de 11 ani care au încercat să-i salveze viața.

Dispozitivul de securitate activă care trebuia să-i salveze viața, l-a ucis pe Solis. Iar acesta este doar unul dintre cei 6 oameni uciși de airbagurile defecte produse de furnizorul japonez Takata. De asemenea, peste 100 de personae au suferit răni grave în urma declanșării greșite a airbagurilor produse de japonezi. În prezent, atât Takata cât și Honda sunt oficial anchetate de o comisie a Congresului din SUA deoarece nu ar fi luat măsurile necesare pentru a rechema automobilele cu airbaguri defecte în service și a remedia problema. Airbagurile care aveau acest defect au fost instalate pe aproximativ 7 milioane de automobile produse în perioada 2002-2008 pentru 10 producători de automobile printre care BMW și Honda. Se pare că Takata ar fi descoperit faptul că airbagurile se deteriorau în timp din cauza umidității și în loc să se umfle cu viteza proiectată, explodau pur și simplu transformându-se dintr-un dispozitiv de siguranță într-o armă letală. Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostradă (NHTSA) din SUA susține că cei de la Takata refuză să coopereze cu anchetatorii și i-a amendat pe japonezi cu 14,000 de dolari pe zi din acest motiv.

Solis ar fi putut trăi și astăzi dacă legislația federală americană ar fi impus producătorilor să să se asigure că nu doar proprietarii de mașini noi sunt informați că mașina lor are un defect care trebuie remediat. Se pare că Accordul lui Solis ar fi fost rechemat în service în 2011, dar familia acestuia susține că acesta nu a primit niciodată o notificare în acest sens. Într-un alt caz, un bărbat   și-a pierdut viața din cauza unui airbag chiar dacă mașina îi fusese rechemată în service pentru înlocuirea airbagului defect. Honda a investigat cazul și a confirmat că airbagul nu fusese înlocuit, deși producătorul japonez solicitase dealerilor săi efectuarea operațiunii.

Documentele analizate de anchetatorii NHTSA au arătat faptul că atât Takata cât și Honda erau la curent cu problema airbagurilor defecte încă din 2004. Cotidianul New York Times a prezentat detaliile unor teste secrete de declanșare a airbagurilor ale căror rezultate i-ar fi alarmat pe inginerii de la Takata. Totuși, compania japoneză a ascuns aceste informații de anchetatorii federali. În timp ce ancheta continuă este important că autoritățile să revizuiască legislația pentru a impune obligativitatea remedierii acestor defecte și pentru a stabili un canal clar de comunicare prin care toți șoferii (chiar și cei cu mașini mai vechi) să fie informați că mașina lor face obiectul unei campanii de rechemare în service.

Foto: freepik