general-motors-buton-masina

sursă foto: www.blenderss.com

Directorul executiv al GM, Mary Barra, a declarat în cadrul audierilor din Congresul SUA că analiza internă efectuată de specialiştii companiei americane a indicat faptul că o soluţie pentru viitor ar putea fi înlocuirea cheiei de contact clasice cu butonul push to start pe toate autovehiculele sale. Butonul push to start care este considerat încă o opţiune sofisticată de către majoritate clienţilor (a fost introdus pentru prima data de Mercedes la sfârşitul anilor ’90), a devenit în prezent o dotare opţională pe 75% din automobilele disponibile pe piaţă. Specialiştii de produs sunt însă de părere că oamenii încă percep butonul push to start ca pe o dotare de lux mai degrabă decât una de confort, iar clienţii mai în vârstă ar putea fi chiar reticenţi faţă de acesta.

Totuşi, criza traversată de GM a dovedit că mecanismul antrenat de cheia de contact este un dispozitiv electro-mecanic complicat, fragil şi lipsit de fiabilitate, care poate genera grave probleme de siguranţă. În tentativa de a reduce costurile de producţie, GM a exercitat presiuni imense asupra furnizorilor săi care au căutat soluţii ieftine pentru a produce piesa care fixa cheia de contact în poziţie. Furnizorul Delphi, cel care a produs componenta problematică, a avut chiar un conflict deschis cu GM (fostă companie mamă) pe această temă. Practic, preţul redus oferit de GM pentru piesă nu le permitea inginerilor Delphi să realizeze o componentă care să întrunească criteriile minime de calitate şi siguranţă.

Interesant este faptul că nu doar GM a avut probleme cu mecanismul cheiei de contact. Administraţia Naţională pentru Siguranţa Traficului pe Autostrăzi (NHTSA) din SUA a înregistrat nu mai puţin de 18,000 de plângeri ale clienţilor legate de probleme ale cheie de contact conform publicaţiei Bloomberg News. Defecţiunile au fost semnalate la o gamă variată de automobile ale mai multor mărci, multe dintre acestea fiind similare cu cele semnalate în cazul automobilelor GM. Incidentele variau de la chei blocate după ce au fost lovite accidental de şoferi cu genunchiul, până la situaţii grave cu automobile care s-au oprit în mers pe autostradă (lasând şoferul fără servodirecţie şi servo frână).

Nici Ford nu a fost ocolit de astfel de probleme. În perioada 2000-2005, marele producător american a adunat peste 2000 de plângeri, deoarece butucul de la cheia de contact utilizat pe modelele sale se bloca frecvent. Deşi defecţiunea respectivă nu prezenta un risc, şoferii erau foarte deranjaţi de faptul că nu puteau scoate cheia de contact din butuc. Producători de renume ca Honda sau Chrysler au rechemat peste 4 milioane de autovechile în service pentru a remedia probleme similare la cheia de contact, aşa că se poate afirma că fenomenul este unul foarte raspândit, iar adoptarea butonului push to start ar putea fi o soluţie simplă şi practică.

Acest buton ar elimina toate elementele electro-mecanice din peisaj, deoarece trimite un semnal electronic către calculatorul maşinii, iar acesta din urmă porneşte motorul. Este adevărat că s-au semnalat şi câteva incidente legate de maşinile dotate cu acest sistem însă acestea au fost cauzate de faptul că şoferii nu sunt încă obişnuiţi cu modul său de funcţionare (în cele mai multe cazuri a fost vorba de şoferi care au coborât din maşină şi au uitat să oprească motorul din buton, deoarece aveau cheia electronică în buzunar). Aceste probleme pot fi însă uşor rezolvate prin adoptarea unor avertismente acustice la bordul autovehiculelor.

Deşi este normal ca şoferii să aibă nevoie de timp pentru a se acomoda cu noua tehnologie, problemele cauzate de cheia de contact vor determina probabil marii producători să adopte butonul push to start ca dotare standard pe automobilele produse în viitor.

Foto: freepik