aston-martin1

Producătorul britanic de automobile Aston Martin va rechema în service aproape toate automobilele sport produse de la sfârșitul anului 2007 și până în prezent, după ce a descoperit că unul dintre sub-furnizorii săi a utilizat un material plastic contrafăcut pentru piesele furnizate mărcii de lux. Operațiunea de rechemare în service va afecta nu mai puțin de 17,590 de mașini, adică aproximativ 75% dintre automobilele produse în perioada 2007 – 2013, implicând un cost de 2,45 de milioane de dolari pentru Aston Martin.

Costul operațiunii (care nu include tranziționarea producției către un alt furnizor) este foarte important, deoarece Aston Martin face eforturi deosebite pentru a finanța dezvoltarea unor noi modele, în vreme ce rivali precum Bentley (aflat în proprietatea Volkswagen) sau Rolls-Royce (aflat sub tutela BMW) au beneficiat de accesul la resursele financiare uriașe ale companiilor mamă.

Britanicii au descoperit că un subcontractor chinez, Shenzhen Kexiang Mould Tool Co. Ltd, care produce brațul pedalei de accelerație pentru mai multe modele Aston Martin, a utilizat un plastic contrafăcut de o calitate îndoielnică. Materialul era furnizat de un alt producător chinez, Synthetic Plastic Raw Material Co. Ltd. Conform purătoarei de cuvânt a mărcii britanice, Sarah Calam, până în prezent nu s-au raportat incidente provocate de această problemă, dar au fost semnalate 22 de defecțiuni ale piesei în cauză. Investigațiile Agenției Naționale pentru Siguranța Traficului și Autostrăzilor (NHTSA) din SUA au relevat faptul că pedala de accelerație se poate rupe și poate provoca accidente, deoarece motorul ar ramâne în regim de ralenti, iar șoferul nu ar mai putea menține sau mări viteza automobilului afectat.

Inițial, Aston Martin rechemase în service doar 2,832 de automobile după ce descoperise că brațul pedalei de accelerație de pe aceste mașini nu întrunea specificațiile necesare. După ce un alt braț de pedală s-a rupt, Aston Martin a decis să extindă operațiunea de recall la toate mașinile dotate cu pedala problematică și a solicitat ca piesele să fie furnizate direct de către un alt distributor al companiei americane Du Pont (renumita companie americană din industria chimică care brevetase materialul plastic care alcătuia pedala de accelerație). Aston Martin și DuPont au trimis în China o echipă mixtă care va supraveghea în mod direct producția pedalelor de acelerație, urmând să verifice fiecare componentă de material plastic produsă de DuPont. Conform unor surse din interiorul DuPont, nu este prima dată când există probleme legate de piratarea materialelor brevetate de DuPont. Procurorii americani l-au pus deja sub acuzare pe un om de afaceri din California în 2011 penru că acesta fura secrete comerciale ale companiei DuPont pentru a le vinde ulterior unei companii din China. În eterna cursa pentru obținerea unor costuri reduse de producție, producătorii chinezi nu se dau în lături de la nimic și copiază fără scrupule materiale și soluții originale a căror calitate este însă mult inferioară produselor originale.

Deși Aston Martin și-a învățat lecția și a anunțat că din 2014 va muta integral producția de pedale de accelerație în Marea Britanie, costurile suplimentare și afectarea imaginii de marcă arată care sunt riscurile dorinței de a reduce drastic costurile fără a monitoriza îndeaproape procesul de producție și subcontractorii furnizorilor mari.

 

Foto: freepik